Svar: Hvor længe væk fra mor?
24. februar 2014
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt har børn to primære omsorgspersoner - mor og far. Barnet vil være knyttet til jer og når den ene af jer ikke er der, så vil barnet være tryg ved at den anden tager over. Hvis du er den primære omsorgsperson hos jer, og far ikke har taget del i jeres drengs liv på samme måde, så vil han naturligt savne sin mor. Men det betyder ikke at han nødvendigvis vil tage skade - det afhænger jo af, hvordan far er der til at tage sig af ham, være der for ham og imødekomme hans behov.
Jeg er enig med dig i, at det vil være naturligt at mor, far og søn holder ferie sammen. I er en familie og vil derfor naturligt nyde at være sammen og bruge tid sammen. Jeg kan ikke ud af dit brev se, at der skulle være nogen særlig grund til eller anledning til at far skulle tage af sted alene med jeres dreng. Det er ikke dit behov, det er ikke jeres drengs behov - det lyder som fars behov, men hvorfor?
Jeg har helt forståelse for at far gerne vil lave ting med søn alene - at "drengene har noget sammen", men det kommer jo med tiden. Jeres dreng er så lille, at han naturligt ikke har dette behov. Naturligvis vil det være dejligt for far og søn at være sammen alene, men det kan jo prioriteres i hverdagen og i weekenden - jeg kan ikke se grunden til at det skal foregå i en uge, væk fra hverdagen, mor og alt det trygge.
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til tid og forstår derfor ikke om du er væk i et par timer eller flere dage. Han kan heller ikke modtage nogen forklaringer "vi kommer hjem igen på søndag" eller lignende... Han vil naturligt bare mærke at alt er anderledes og forsøge at følge med, men han vil naturligt savne sin mor og det kendte og trygge. Og ja, far kan, som jeg startede med at skrive, sagtens gøre ham tryg og være der for ham - men hvad er meningen med det? Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det handler om og jeg synes det er helt relevant at du og din kæreste drøfter dette og hvis behov der skal dækkes, hvorfor og hvordan...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske