Svar: Hvor længe væk fra mor?

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt har børn to primære omsorgspersoner - mor og far. Barnet vil være knyttet til jer og når den ene af jer ikke er der, så vil barnet være tryg ved at den anden tager over. Hvis du er den primære omsorgsperson hos jer, og far ikke har taget del i jeres drengs liv på samme måde, så vil han naturligt savne sin mor. Men det betyder ikke at han nødvendigvis vil tage skade - det afhænger jo af, hvordan far er der til at tage sig af ham, være der for ham og imødekomme hans behov.

Jeg er enig med dig i, at det vil være naturligt at mor, far og søn holder ferie sammen. I er en familie og vil derfor naturligt nyde at være sammen og bruge tid sammen. Jeg kan ikke ud af dit brev se, at der skulle være nogen særlig grund til eller anledning til at far skulle tage af sted alene med jeres dreng. Det er ikke dit behov, det er ikke jeres drengs behov - det lyder som fars behov, men hvorfor?

Jeg har helt forståelse for at far gerne vil lave ting med søn alene - at "drengene har noget sammen", men det kommer jo med tiden. ...

Annonce

... Jeres dreng er så lille, at han naturligt ikke har dette behov. Naturligvis vil det være dejligt for far og søn at være sammen alene, men det kan jo prioriteres i hverdagen og i weekenden - jeg kan ikke se grunden til at det skal foregå i en uge, væk fra hverdagen, mor og alt det trygge.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til tid og forstår derfor ikke om du er væk i et par timer eller flere dage. Han kan heller ikke modtage nogen forklaringer "vi kommer hjem igen på søndag" eller lignende... Han vil naturligt bare mærke at alt er anderledes og forsøge at følge med, men han vil naturligt savne sin mor og det kendte og trygge. Og ja, far kan, som jeg startede med at skrive, sagtens gøre ham tryg og være der for ham - men hvad er meningen med det? Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det handler om og jeg synes det er helt relevant at du og din kæreste drøfter dette og hvis behov der skal dækkes, hvorfor og hvordan...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie