Brev:
Urolig søvn - 7 mdr.
24. februar 2014
Alder:
7 mdr.
Urolig søvn - 7 mdr.
Kære Helen
Vi har en helt utrolig dejlig lille datter på nøjagtig 7 ½ måned. Hun er glad og sund og generelt tilfreds og meget velfungerende. Desværre sover hun meget uroligt om natten, og vi håber meget, at du kan hjælpe os med gode råd i den forbindelse.
Jeg stoppede med at amme, da hun var 5 1/5 måned, og det gik rigtig fint. Vi trappede gradvist ud og erstattede med MME. For cirka en måned siden droppede vi også mælk (MME) om natten, og det er også forløbet gnidningsfrit.
Hun spiser rigtig fint i løbet af dagen. Om morgenen (imellem kl. 7.30 og 8) får hun havregrød eller øllebrød og inden sin formiddagslur får hun en flaske (cirka 160 ml). Til frokost får hun enten grøntsagsmos eller frugtgrød og en flaske igen inden sin eftermiddagslur (cirka 160 ml). Om eftermiddagen (mellem kl. 15.30 og 16.30) får hun lidt frugtmos (æbler/banen, bær, nogle gange med sveskemos) og kl. 18 får hun aftensmad. Fx ris/kylling, lasagne, laks/gulerod/broccoli. Kl. 19 til 19.30 får hun sin sidste flaske (cirka 200 ml).
Til alle måltider får hun vand, og ved frokost og aftensmad får hun typisk agurk eller andet grønt, som hun sidder med og gnaver af.
Vi har med andre ord en glad og meget velfungerende datter, som trives rigtig fint i løbet af dagen. Men om natten sover hun meget uroligt og har behov for hjælp mange gange i løbet af natten.
Vi har læst flere af dine indlæg og fulgt mange af dine råd med hensyn til fx mad i løbet af dagen. Og vi oplever ikke, at hun er sulten om natten – bare vågen eller ked af det mellem 5 og 10 gange hver nat.
Hun sover typisk fra kl. 19.30 til kl. 7 (uden mælk). Det er vi selvsagt meget tilfredse med. Men vi er kede af at skulle op så mange gange for at hjælpe hende tilbage i søvnen. Hun sover på sit eget værelse og falder (for det meste) i søvn selv. Dvs. hun er meget træt omkring kl. 19.15, hvor hun får sin ”godnat”-flaske. Den får hun på sit værelse, og så snart hun er færdig får hun et kys på panden og bliver lagt. Som regel falder hun i søvn i løbet af ganske få minutter.
Herefter vågner hun en halv til en hel time efter og har brug for en hånd, sin sut eller at blive vendt om på siden. Det sker med jævne mellemrum resten af natten.
I løbet af dagen sover hun to gange – en lang lur (på cirka to timer) og en kort på en halv til en hel time. Det varierer lidt, om den lange er om formiddagen eller om eftermiddagen.
Hun er meget glad for at lege og forsøger også at komme om på alle fire i løbet af dagen. Hun kan også sagtens sidde selv og har gjort det længe, men hun kan ikke selv komme op at sidde. Men om natten ligger hun ”stille” på ryggen og skal have hjælp til at vende sig.
Vi har ikke fornemmelsen af, at hun har tænder på vej eller vrøvl med maven. Til gengæld forestiller vi os, at hun drømmer og har svært ved at falde tilbage i dyb søvn.
Hun kan ind imellem sove et par timer uden hjælp om natten, men ofte skal hun have hjælp flere gange i timen både først og sidst på natten. Mon vi gør noget galt? Flere venner og kolleger mener, at vi blot skal lade hende være, og antyder dermed at vi har vænnet hende til at få hjælp så mange gange hver nat? Bør vi i højere grad ”søvntræne”, eller er de mange afbrydelser i både vores egen søvn og hendes søvn blot noget vi må leve med?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Lina