Svar: Lære at sidde ved bordet

24. januar 2014

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lotte

Tak for dit brev :)

Der er ligeså mange holdninger til hvorvidt børn skal blive siddende ved bordet, som der er forældre .. men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Som du beskriver din dreng, så rejser han sig mange gange, før han egentlig er færdig med at spise og jeg tænker at du her godt må hjælpe ham med at spise lidt mere, før han rejser sig fra bordet. Han har sandsynligvis svært ved at mærke mæthed og sult og han er også så lille at han har svært ved helt at forstår meningen med at spise færdig ved bordet og ikke blande spisning og leg, men små krav, det at have små regler må I naturligvis gerne, så han stille og roligt lærer, hvad der forventes af ham.

Du må således godt bede ham om at blive siddende lidt og spise lidt mere - det er ikke det samme som at kræve at han spiser op, men du må godt gøre ham opmærksom på at der stadig er mad på tallerkenen og at han skal spise lidt mere før han leger. Hvis der er en bestemt bil eller andet, som han gerne vil lege med, så kan du f.eks. sætte den på bordet eller tæt på, hvor han kan se den og sige "bilen står her og venter på dig, til du har spist færdig" - på den måde viser du ham, at du forventer at han spiser lidt mere, men at du samtidig har forståelse for at han også gerne vil lege med sin bil.

Det er også vigtigt at I gør det interessant at sidde med ved bordet. Det skal være hyggeligt at spise, I skal have det rart og I skal tale om maden, om dagen og hvad I hver især har oplevet. Hvis han oplever at I sidder og taler hen over hovedet på ham, så er det naturligt ikke særligt spændende at sidde der, så er det sjovere at gå fra bordet og lege i stedet.

Nogle gange har han brug for at få lov til at sidde lidt på skødet hos jer, og bagefter kan han komme tilbage til sin stol igen. Så han lige kommer over og får lidt nærhed, fysisk kontakt, stadig er med ved bordet og når han så viser interesse for at spise lidt igen, så siger du f.eks. "sæt du dig på stolen, så får du mere frikadelle" og så hopper han derover og er parat igen. På den måde lærer han at sidde længere tid ved bordet og at man ikke løber frem og tilbage.

Det skal være en fast regel ...

Annonce

... i jeres hjem at maden indtages fra den høje stol og ved bordet. Det betyder at du ikke skal give ham mad i hånden, som han så selv kan rende rundt med og spise, hvor han synes det nu er passende. Hvis han er sulten uden for måltiderne og beder om at få lidt frugt eller lignende, så bed ham sætte sig på sin stol "du må gerne få æble, du skal lige sætte dig på stolen" eller lignende, så han på den måde lærer at når man spiser, så sidder man der.

Du skal forsøge at ramme det tidspunkt, hvor han er parat til at spise. Måske skal der ændres lidt i hans dagsrytme og tidspunkter for mad. Det er vigtigt at I forsøger at have nogenlunde faste spisetider, for det er med til at give ham en fornemmelse af at det netop er spisetid og at han således er sulten og parat til at spise, når maden så er på bordet.

Det er på samme måde vigtigt at du medtænker hvad du giver ham af snacks og mellemmåltider. Giv ikke riskiks og pas på med søde fødevarer som tørret frugt, saft og lignende. Det hæver hans blodsukker og fjerner sultfornemmelsen og så kan han ikke spise, når det er spisetid. Det betyder ikke, at han ikke skal have mellemmåltider, for det skal han stadigvæk, men prøv med knækbrød, grovboller, råkost, grøntsagsstykker og lignende, som er sundt og hvor du samtidig ikke behøver bekymre dig helt så meget, hvis der så ikke glider kogte grøntsager ned under aftensmaden - for så har han jo spist noget grønt inden :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn itl tandbørstning så kan I overveje om det vil være en idé med en el-tandbørste - nogle børn synes det er sjovt. Man kan få en børnemodel med musik, som spiller i den tid man skal børste - det hjælper ham til at finde ud af, hvornår tandbørstningen er slut og stille og roligt skal han jo til at finde ud af at ting har en begyndelse og en ende - det forstår han ikke endnu og han kan ikke forstå, hvorfor tændere skal børstes og kan ikke forholde sig til at det er hurtigt overstået.

Lad ham selv forsøge, lad ham også prøve at børste jeres tænder, vis ham hvordan I også hjælper storebror osv. så han spejler sig i det I gør og finder ud af at det er okay og ikke slemt :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder