Lære at sidde ved bordet

24. januar 2014

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Lære at sidde ved bordet

Kære Helen

Vi spiser alle fire aftensmad sammen næsten hver dag, vi hygger og snakker omkring bordet. Men Andreas har meget svært ved at blive siddende ved bordet og spise sin mad. Han spiser selv sin mad, øver sig lidt med en kniv lige for tiden, men det bliver dog mere til leg. Han vil gøre alt selv, man skal endelig ikke hjælpe :)

Men problemet er, at han spiser lidt, går ned af stolen, leger lidt, kommer tilbage og spiser lidt igen. Har lige lært at kravle op og ned af sin TripTrap stol, og det er selvfølgelig rigtig sjovt. Hver gang han går fra bordet, spørger jeg om han er færdig med at spise, og hvis ikke så skal han blive siddende, det svarer han både ja og nej til. Nogen gange siger han ja, og så tager han lige en bid inden han rejser sig. ...

Annonce

... Andre gange siger han nej, og går fra bordet, så det hænger ikke helt sammen :).

Hos dagplejen sidder han længe ved bordet, og går måske først i gang med at spise, når de andre er ved at være færdig, så det er lidt en anden situation.

Hans storebror er en langsom spiser, så vi sidder egentlig noget tid ved bordet. Men det er nu ofte sådan, at når vi så skal til at rydde af bordet, så kommer han og er sulten.

Har du et godt råd til hvordan vi kan skabe mere ro og lære ham, at det er nu vi spiser og ikke om 1 time.

Har du ligeledes et godt råd til hvordan vi får lov til at børste tænder på ham? Der bliver koncekvent lukket for munden og ikke på vilkar om han vil børste sine tænder, heller ikke så gerne selv.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder