Brev:
Lære at sidde ved bordet
24. januar 2014
Alder:
23 mdr.
Lære at sidde ved bordet
Kære Helen
Vi spiser alle fire aftensmad sammen næsten hver dag, vi hygger og snakker omkring bordet. Men Andreas har meget svært ved at blive siddende ved bordet og spise sin mad. Han spiser selv sin mad, øver sig lidt med en kniv lige for tiden, men det bliver dog mere til leg. Han vil gøre alt selv, man skal endelig ikke hjælpe :)
Men problemet er, at han spiser lidt, går ned af stolen, leger lidt, kommer tilbage og spiser lidt igen. Har lige lært at kravle op og ned af sin TripTrap stol, og det er selvfølgelig rigtig sjovt. Hver gang han går fra bordet, spørger jeg om han er færdig med at spise, og hvis ikke så skal han blive siddende, det svarer han både ja og nej til. Nogen gange siger han ja, og så tager han lige en bid inden han rejser sig. Andre gange siger han nej, og går fra bordet, så det hænger ikke helt sammen :).
Hos dagplejen sidder han længe ved bordet, og går måske først i gang med at spise, når de andre er ved at være færdig, så det er lidt en anden situation.
Hans storebror er en langsom spiser, så vi sidder egentlig noget tid ved bordet. Men det er nu ofte sådan, at når vi så skal til at rydde af bordet, så kommer han og er sulten.
Har du et godt råd til hvordan vi kan skabe mere ro og lære ham, at det er nu vi spiser og ikke om 1 time.
Har du ligeledes et godt råd til hvordan vi får lov til at børste tænder på ham? Der bliver koncekvent lukket for munden og ikke på vilkar om han vil børste sine tænder, heller ikke så gerne selv.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lotte