Svar: Søvn, mad og temperament - 2 år, 5 mdr.
13. januar 2014
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Jeg er naturligvis enig med dig i at to små stykker majs eller to bidder kylling ikke er noget man bliver hverken stærk eller stor af, og at det derfor vil være rigtig godt, hvis jeres dreng vil spise lidt mere til aften - men tvinge ham kan I jo ikke og et eller andet sted, så afhænger det også af, hvad han i øvrigt spiser i løbet af dagen.
Det er vigtigt at han tilbydes de samme fødevarer til frokost, altså at han tilbydes kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta til frokost, så det ikke kun er om aftenen, at han får disse ting. På samme måde kan det være en rigtig god idé at du om eftermiddagen serverer lidt rester fra aftenen i forvejen f.eks. en kold frikadelle (ød eller fiskedelle), laver en råkostsalat eller lignende, så han der også får lidt "rigtig mad". Faktisk kan det være ganske fornuftigt at se på, om han egenlig er mere sulten tidligere end når i spiser aftensmad - måske skal han netop have et mellemmåltid eller måske skal spisetidspunktet ændres lidt...
Du skal også medtænnke om han om dagen spiser eller drikker noget som indeholder en del sukker eller tomme kalorier. Det vil naturligt tage pladsen op for den rigtige mad, sukker hæver blodsukkeret og giver en falsk mæthedsfølelse og f.eks. en riskiks fylder godt i maven, uden at tilføre noget næring. Så alt efter hvad han spiser og drikker om eftermiddagen, kan det altså påvirke hans lyst til aftensmad.
Tag ham også meget gerne med i køkkenet om aftenen. Han kan godt være med til at dække bord, han kan være med til at komme udskåret frugt og grønt i små skåle og bære det hen til bordet, og han kan sidde eller stå ved siden af dig, når du laver mad, smage lidt undervejs osv. Det at være med i køkkenet, dufte og smage er også med til at give lidt appetit og lyst til at spise:)
Og så skal han måske også suppleres med et godnatmåltid, hvis han ikke spiser aftensmad, så du sikrer dig at han ikke går sulten i seng.
Med hensyn til søvnen, så lyder det som om at han lige nu er i stand til selv at regulere sit behov og som om at han rent faktisk falder i søvn, når han er parat, også selvom han nogle dage sover en lang middagslur og andre dage en kortere. Det fungerer og derfor skal I lige nu ikke ændre på noget.
Det er på samme måde helt okay, at han har brug for at ligge og snakke i sin seng. Så længe han ikke er ked af det og protesterer over at være i sengen, så må han gerne ligge der, snakke, tumle rundt og på den måde blive parat til at overgive sig til søvnen. Men hvis han bliver ked af det og tydeligt ikke er parat til at sove før måske en halv til en hel time senere, så skal han naturligvis puttes når han er klar. Igen - så længe det fungere, så skal I ikke ændre noget.
Og med hensyn til temperament, så er han jo 2 år, snart 2.5 år og har derfor en alder, hvor verden naturligt går ham imod. Og samtidig har han rigtig meget brug for jeres forståelse og omsorg. Der vil naturligt opstå mange konflikter i hverdagen med en dreng på 2 år og det er rigtig vigtigt at I forsøger at komme igennem de forskellige situationer bedst muligt.
I skal have fokus på at give jeres dreng masser af positiv kontakt og han skal have at vide og mærke, hvor rart det er at være sammen med ham. Det er rigtig vigtigt at I, når konflikterne opstår, prøver at lytte efter "hvad det egentlig er han vil" for på den måde bedst muligt at møde ham. Nogle gange er det en god idé at sætte ord på "nåå, driller skoene, det er også dumt"; så han på den måde føler sig forstået og også tilbyde ham en løsning "skal jeg hjælpe dig med skoene?" og se om han vil det eller stadig vil prøve selv. Det kan også være legoklodser eller andet som naturligt driller ham.
Det kan være en god idé at forsøge at undgå konflikter, ved at tilbyde noget som I ved han sætter pris på. Hvis I f.eks. har konflikter om påklædning eller lignende, så kan det være en god idé att formulere det "hvis du tager bukserne på, så læser vi en historie bagefter" ... Nogle gange kan det også hjælpe at tilbyde noget, som alligevel skal ske "hvis vi skynder os med tøjet, så skal vi have morgenmad" - på den måde kan fokus blive morgenmaden, som han er glad for og konflikten om tøjet bliver mindre.
Nogle gange kan det være en god idé at gøre konflikten til en fysisk leg i stedet for at skælde ud: "Nå, skal du være fræk, pas på så kommer jeg efter dig" og løb så efter ham, fang, ham, spis ham, leg du er en stor løve der spiser ham fra top til tå. At afbryde en evt. kommende konflikt på denne måde er godt, fordi han både bruger sig selv fysisk, men også får masser af fysisk kontakt og nærhed og efter en sådan tumletur er der igen meget mere ro på.
Det kan være en rigtig god idé at aflede ham, så hvis han gør noget I ikke vil have, så få ham til at fokusere på noget andet "kommer du ikke herud skat, der er dejlig mad" eller lignende, så han glemmer, hvad han er igang med og i stedet sætter sig ud og hygger ved bordet med lidt at spise.
Det er helt naturligt, at han ikke altid vil have kram, når verden går ham imod og han følelsesmæssigt bryder sammen. Nogle gange vil det være rigtig fint at I er i nærheden, viser jer tilgængelige og måske bare sidder på afstand og tilbyder ham at komme hen til jer, når han er parat "såå skat, kom herhen, kom skat" og så kan han kravle op på skødet, når han er parat. Andre gange kan det være at I skal gå kortvarigt fra ham "jeg går lige ud i køkkenet lidt" - hvis han her kalder eller rejser sig og går efter jer, så skal I give ham nærheden og være der for ham, for det er netop måde han så viser, at han har brug for jer og jeres kram, men andre gange skal han lige have lidt tid for sig selv og derefter er han så parat til at komme du til jer eller kalder og vil gerne have at I kommer ind til ham, sidder lidt med ham og derefter så kommer videre :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske