Brev:
Søvn, mad og temperament - 2 år, 5 mdr.
13. januar 2014
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søvn, mad og temperament - 2 år, 5 mdr.
Hej Helen,
Du får lige en blandet landhandel ang. vores dejlige dreng på 2,5 år.
Der er ingen tvivl om, at hans hovedmåltid er først på dagen - her spiser han oftest rigtig godt. Aftensmaden er noget mere begrænset - næsten uafhængigt af, hvad jeg laver.
Forleden spiste han to bidder kylling og sagde tak for mad. Det synes jeg var ærgerligt, når jeg nu havde lavet god mad :-) så jeg lokkede ham ved at sige, at der var riskiks til dessert, hvis han spiste op (vi får ellers aldrig dessert).
Det tog noget tid, men han spiste uden protest og fik klemt kiksen ned- men reelt var han næppe sulten- så den metode skal jeg nok ikke anvende igen.
Mit spm. er: skal jeg bare acceptere, at han spiser meget lidt aftensmad? I går var det to stykker majs og så slut - det er jo ingenting! Men han beder ikke om mere og sover som han plejer.
Søvnen er næste hurdle - som altid med ham :-)
Han har længe været super god at putte. Vi har vores ritualer og så bliver han lagt kl. 19 - hvor han er meget træt og så ligger han og snakker eller bare kigger i en times tid. Det har jeg haft det ret skidt med, selvom han er glad og sjældent kalder, så vi har prøvet at trække ham uden effekt. Så ligger han faktisk ofte og bruger længere tid på at finde søvnen. Så han sover ca. 20.15 og vågner gerne kl. 6. Det synes vi jo er noget tidligt - er det bare at acceptere det?
Han sover ca. 1,5-2 timer i dagplejen og gerne 3+ timer hjemme til middag i weekenden. Det influerer ikke på nattesøvnen - bør vi alligevel korte den? Når vi har gjort det, er han ret utilfreds.
Afslutningsvis, så har han, i lighed med så mange andre børn, et pænt temperament. Når lego driller eller far eller mor ikke lige har tid/lyst til at læse bog men tilbyder ham et alternativ, smider han sig gerne og jamrer/ klager sig. Puh, nogle dage er der meget jammer og pylren.
Vi sætter ord på hans følelser og rummer alt det bedste, vi kan og nogle gange er det helt ligemeget, det tirrer ham kun yderligere og han vil ikke have kram lige der. Oftest/ altid er det meget hurtigt ovre og så kommer der noget nyt lidt senere. Kan vi tackle det mere hensigtsmæssigt, tænker du?
Med venlig hilsen
Signe