Søvn, mad og temperament - 2 år, 5 mdr.

13. januar 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Søvn, mad og temperament - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen,

Du får lige en blandet landhandel ang. vores dejlige dreng på 2,5 år.

Der er ingen tvivl om, at hans hovedmåltid er først på dagen - her spiser han oftest rigtig godt. Aftensmaden er noget mere begrænset - næsten uafhængigt af, hvad jeg laver.

Forleden spiste han to bidder kylling og sagde tak for mad. Det synes jeg var ærgerligt, når jeg nu havde lavet god mad :-) så jeg lokkede ham ved at sige, at der var riskiks til dessert, hvis han spiste op (vi får ellers aldrig dessert).

Det tog noget tid, men han spiste uden protest og fik klemt kiksen ned- men reelt var han næppe sulten- så den metode skal jeg nok ikke anvende igen.

Mit spm. er: skal jeg bare acceptere, at han spiser meget lidt aftensmad? I går var det to stykker majs og så slut - det er jo ingenting! Men han beder ikke om mere og sover som han plejer.

Søvnen er næste hurdle - som altid med ham :-)

Han har længe været super god at putte. Vi har vores ritualer og så bliver han lagt kl. 19 - hvor han er meget træt og så ligger han og snakker eller bare kigger i en times tid. Det har jeg ...

Annonce

... haft det ret skidt med, selvom han er glad og sjældent kalder, så vi har prøvet at trække ham uden effekt. Så ligger han faktisk ofte og bruger længere tid på at finde søvnen. Så han sover ca. 20.15 og vågner gerne kl. 6. Det synes vi jo er noget tidligt - er det bare at acceptere det?

Han sover ca. 1,5-2 timer i dagplejen og gerne 3+ timer hjemme til middag i weekenden. Det influerer ikke på nattesøvnen - bør vi alligevel korte den? Når vi har gjort det, er han ret utilfreds.

Afslutningsvis, så har han, i lighed med så mange andre børn, et pænt temperament. Når lego driller eller far eller mor ikke lige har tid/lyst til at læse bog men tilbyder ham et alternativ, smider han sig gerne og jamrer/ klager sig. Puh, nogle dage er der meget jammer og pylren.

Vi sætter ord på hans følelser og rummer alt det bedste, vi kan og nogle gange er det helt ligemeget, det tirrer ham kun yderligere og han vil ikke have kram lige der. Oftest/ altid er det meget hurtigt ovre og så kommer der noget nyt lidt senere. Kan vi tackle det mere hensigtsmæssigt, tænker du?

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år