Svar: Pylret i ulvetimen og vil ikke spise aftensmad

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og netop i 13-14 måneders alderen vil børn ofte virke mere tryghedssøgende. De græder, klynker, ofte foretrækker de den ene forældre frem for den anden, de klynger sig mere, vil op, holdes tæt, kan ikke være alene særligt lang tid af gangen osv. - præcist som du beskriver og det er helt naturligt og hører alderen til.

Jeres dreng har oplevet en del på det sidste, han er begyndt i vuggestue og I er flyttet og samtidig er han sandsynligvis godt igang med at bevæge sig mere omkring fysisk. Han rejser sig, begynder at gå rundt ved tingene, har måske taget de første skridt på egen hånd ud i verden - han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og øver sig i at være mere og mere på afstand af jer.

Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Først når han er omkring 16 måneder begynder han at få lidt bevidsthed om, at du er der, at du ikke er forsvundet, når du er ude af syne. Han kan ikke forholde sig til at være i stuen, hvis du går i køkkenet - og derfor vil han naturligt græde, hvis han oplever at du går fra ham, også hvis du bare går ud for at tisse eller andet :) Og det er derfor rigtig godt, at I er opmærksomme på at han så vidt muligt skal være i rum sammen med en af jer forældre.

Og samtidig med denne udvikling, så oplever han jo lige nu at være adskilt fra jer om dagen, hvilket naturligt er ekstra svært for ham at kapere. Derfor har han ekstra meget behov for at mærke dig, mærke at du er der for ham, når I er sammen om eftermiddagen om aftenen. Man kan sige at han er i en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han naturligt er nødt til ...

Annonce

... at klynge sig til jer, for også at kunne være adskilt fra jer ... Og det er derfor rigtig vigtigt at du lige nu prioriterer at sidde lidt ekstra med ham på skødet, at du lige løfter ham op, giver ham et ekstra klem og et kram, er meget bevidst om at han lige nu har brug for at mærke dig ekstra meget.

Nogle gange hjælper det at du starter med at sætte dig med ham, når I kommer hjem. Sæt jer ved bordet, sørg for at han får noget at spise - det er med til at stabilisere hans blodsukker og dermed også hans humør og overskud, tag ham på skødet, kik i en lille bog eller lignende og tag ham så med ud i køkkenet og gå igang med at forberede maden. Lav evt. dobbelt portion, så du ikke skal bruge så lang tid i køkkenet dagen efter :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Snak med ham, så han hele tiden ser dig og hører at du er der, slip det du er igang med og giv ham et knus, tag ham op, kram ham, og sæt ham fra dig igen og fortsæt med dit arbejde - så han mærker at du er der, at du ser ham og gerne vil ham. Det er rigtig vigtigt. Hvis du skubber ham fra dig, bliver træt af ham, så mærker han det med det samme og det vil naturligt gøre, at han så klynger sig mere.

Hvis du sørger for at give ham et sundt og nærende mellemmåltid om eftermiddagen, det kan være en havregrynsbolle, lidt tykmælk, rester fra aftensmaden som f.eks. en frikadelle og lidt grøntsager eller lignende, så behøver du ikke fokusere på, hvor meget han spiser til selve aftensmaden. Han er naturligt træt sidst på dagen og mangler overskud - også til at spise. Vær dog opmærksom på, at det måske hjælper på appetitten, hvis han må sidde på skødet hos dig lidt af tiden eller hvis han må smage fra din tallerken...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder