Pylret i ulvetimen og vil ikke spise aftensmad

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Pylret i ulvetimen og vil ikke spise aftensmad

Kære Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse.

Min dreng på nu 13 mdr. er en dejlig, glad og stor dreng, der trives godt. Men efter juleferien (hvor vi også er flyttet), er han blevet meget pylret i ulvetimerne, så det er helt umuligt at få lavet aftensmad, når jeg fx ind imellem er alene med ham. Han græder og vil hele tiden op.

Han plejede tidligere at kunne sidde og lege med sine ting, mens jeg lavede mad. Men nu kan jeg intet få gjort. Og jeg er dybt frustreret, da det ikke er hyggeligt at være sammen de få timer, vi har sammen i hverdagen efter arbejde og inden han skal i seng. Jeg får intet lavet, men maden skal jeg jo laves. Så det er en forfærdelig kamp, hvor jeg har ham på armen nærmest, mens jeg rører i gryderne. Jeg er helt stresset over det. Men han ender også med ikke at ville spise noget og græder og vrider sig. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Det har ...

Annonce

... ikke været et problem før. Og når han så ikke vil spise noget til aftensmad, så frygter jeg jo også at natten skal blive et kaos.

Hvad kan det skyldes, og hvad skal vi stille op?

Han er altid glad i vuggestuen og har taget indkøringen for 2 mdr. siden rigtigt flot. Når jeg lægger ham om aftenen får han stadig en flaske mælk, og han falder i søvn, som han plejer. Han sover nu igennem, altså hele natten, så på den kant er vi dybt taknemmelige, da han tidligere vågnede hver 3.time. Men vi aner ikke hvordan vi skal gøre ham glad og tryg igen i det nye hus. Vi har gjort hvad vi kan for at indrette det hele, som i det forrige hus. Og vi er altid i samme rum med ham. Men det fungerer bare slet ikke for tiden, vi kan intet foretage os, så jeg håber du kan komme nogle bud på, hvad vi kan stille op. Eller er det bare den alder han har nu?

Venligste hilsner
en frustreret og ked af det mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!