Svar: Pakke-kalender?
28. november 2013
Alder:
2 år
Kære M
Tak for dit brev :)
Man kan naturligvis godt diskutere, hvor meget glæde en 2 årig har af en pakkekalender - men jeg synes, det er super dejligt, at morfars nye kæreste har givet jer en julestrømpe med 24 små pakker. Det er til jeres lille dreng, men det er lige så meget for også at glæde jer og for at vise, at hun holder af jeres dreng og jeres lille familie, og det skal du nyde:)
Og der er jo ingen der siger at den tradition bliver ved, men det forhindrer jo ikke i at nyde det, når det er der, og så må I se hvad fremtiden bringer - og ja, på sigt kan det måske være mere praktisk med adventsgaver, det må du tage som det kommer.
Jeg ved godt at det er meget oppe i tiden at tale om at børn får alt for mange gaver og at man skal forsøge at holde igen. At børn slet ikke kan overskue alt det de får og at det kan være bedre at få tingene fordelt mere året rundt. Jeg har dog den holdning, at der er noget magisk over julen. Og alle børn elsker julen. De fleste af os husker jo hvordan det var at være barn, glæde sig hver dag i december, glæde sig til juleaften - man ventede og ventede og ventede. Og ja nogle gange er der mange gaver, andre gange er der én stor ting, som man har ønsket sig - men magisk er det og det er rigtig vigtigt at vi ikke fjerner den magi.
December kan være en rigtig stressende tid, men det kan også være den tid på året, hvor man bruger tiden sammen og laver noget, som man ellers ikke gør. Rigtig mange børn sidder i dag foran en skærm - ipad, telefon, fjernsyn, computer osv. og netop i julemåneden er der mulighed for at lave alle mulige ting sammen som familie. Man kan spille forskellige spil, man kan bage og pynte kager, man kan lave konfekt, klippe julehjerter, lave julegaver, tage på juleudstilling i stormagasinet osv. og det er guld værd at være sammen som familie om disse ting.
Jeg har også en datter der er født i december, og jeg synes det er vigtigt både at fejre fødselsdag og jul - og vi har gjort det til noget ekstra hyggeligt at have fødselsdag i julen. Det ene udelukker ikke det andet:)
Og så skal man huske at en pakkekalender kan også være små ting, som man netop skal lave sammen. Det kan være en sang man synger, et juledigt der læses op, en leg man skal lege osv. Det behøver ikke være noget der koster penge og som er "gaver" og "dippedutter", som ingen rigtigt bruger og som er "frås". Det kan også sagtens være små aktiviteter man gør sammen som familie og som er hyggelige for alle. Bare det at man gør noget særligt ud af julen og juledagene vil naturligt gøre at barnet mærker, at den her tid er speciel:) Faktisk kan den type julekalender være meget meget hyggelig :)
Og ja - så slutter det hele igen og det lærer børn naturligt også "nu er julen slut", ligesom når historien er fortalt færdig og bogen klappes sammen - snip, snap, snude.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske