Svar: Pakke-kalender?

28. november 2013

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M

Tak for dit brev :)

Man kan naturligvis godt diskutere, hvor meget glæde en 2 årig har af en pakkekalender - men jeg synes, det er super dejligt, at morfars nye kæreste har givet jer en julestrømpe med 24 små pakker. Det er til jeres lille dreng, men det er lige så meget for også at glæde jer og for at vise, at hun holder af jeres dreng og jeres lille familie, og det skal du nyde:)

Og der er jo ingen der siger at den tradition bliver ved, men det forhindrer jo ikke i at nyde det, når det er der, og så må I se hvad fremtiden bringer - og ja, på sigt kan det måske være mere praktisk med adventsgaver, det må du tage som det kommer.

Jeg ved godt at det er meget oppe i tiden at tale om at børn får alt for mange gaver og at man skal forsøge at holde igen. At børn slet ikke kan overskue alt det de får og at det kan være bedre at få tingene fordelt mere året rundt. Jeg har dog den holdning, at der er noget magisk over julen. Og alle børn elsker julen. De fleste af os husker jo hvordan det var at være barn, glæde sig hver dag i december, glæde sig til juleaften - man ventede og ventede og ventede. Og ja nogle gange er der mange gaver, andre gange er der én stor ting, som man har ønsket sig - men magisk er det og det er rigtig vigtigt at vi ikke fjerner den magi.

December kan være en rigtig stressende tid, men det kan også være den tid på året, hvor man bruger tiden sammen og laver noget, som man ellers ikke gør. ...

Annonce

... Rigtig mange børn sidder i dag foran en skærm - ipad, telefon, fjernsyn, computer osv. og netop i julemåneden er der mulighed for at lave alle mulige ting sammen som familie. Man kan spille forskellige spil, man kan bage og pynte kager, man kan lave konfekt, klippe julehjerter, lave julegaver, tage på juleudstilling i stormagasinet osv. og det er guld værd at være sammen som familie om disse ting.

Jeg har også en datter der er født i december, og jeg synes det er vigtigt både at fejre fødselsdag og jul - og vi har gjort det til noget ekstra hyggeligt at have fødselsdag i julen. Det ene udelukker ikke det andet:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal man huske at en pakkekalender kan også være små ting, som man netop skal lave sammen. Det kan være en sang man synger, et juledigt der læses op, en leg man skal lege osv. Det behøver ikke være noget der koster penge og som er "gaver" og "dippedutter", som ingen rigtigt bruger og som er "frås". Det kan også sagtens være små aktiviteter man gør sammen som familie og som er hyggelige for alle. Bare det at man gør noget særligt ud af julen og juledagene vil naturligt gøre at barnet mærker, at den her tid er speciel:) Faktisk kan den type julekalender være meget meget hyggelig :)

Og ja - så slutter det hele igen og det lærer børn naturligt også "nu er julen slut", ligesom når historien er fortalt færdig og bogen klappes sammen - snip, snap, snude.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet