Svar: Barn nr 3 - kaos i familien

27. november 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Line

Tak for dit brev - og stort tillykke med den lille nye pige :)

Der er ingen tvivl om at det er svært med barn nummer 3 - de fleste tænker at med to børn, ofte to forskellige børn, så kan det ikke være så svært med nummer tre, men rigtig mange forældre fortæller faktisk, at det er særligt udfordrende med nummer tre - både fordi det tredje barn er helt sin egen og ikke gør, som de ældste, så man føler sig lidt som "nybegynder" igen og også fordi det naturligt er svært for de to ældste at finde deres rolle.

Jeres ældste dreng er naturilgt vant til at være storebror. Det er ikke noget nyt for ham og han har i forvejen en lillesøster - men der kan stadig være mange tanker følelser som spiller ind. Måske havde han ønsket sig en lillebror og er derfor "skuffet" over endnu en pige .. Måske er han usikker på sin egen rolle, fordi han pludselig jo er meget stor og der stilles naturligt nogle ekstra krav til ham, I har nogle forvetninger til ham, som han ikke har mødt på samme måde tidligere og nogle gange har han rigtig meget brug for stadig at blive set som en lille dreng - eller måske ikke lille - men yngre end han er. Det kan godt være svært at være "den store der går i skole, skal høre efter, lave lektier, skal følge reglerne osv" - det står i stærk kontrast til at være hjemme og putte med mor hver dag og det kan naturligt godt give et lille stik i hjertet, når han ser den tætte kontakt du har med den lille ny:)

Storesøster skal lige nu finde ud af på den ene side at være lillesøster til storebror - en rolle som hun kender - men også at være storesøster til den lille. Det er på en gang rigtig svært at skulle være både stor og lille. Og samtidig har I jo fået en lille pige,så storesøster kan godt have nogle følelser, om hvorvidt hun er ligeså vigtig og skøn som før - lillesøster er naturligt en rival til jeres kærlighed og omsorg.

Når børnene særligt hænger over dig ved amning, så er det fordi dette tidspunkt fylder rigtig meget - det er mange gange om dagen du sidder og ammer og det er den mest tætte og nære kontakt man kan have med et lille barn. De hører din stemmeføring, de ser hvordan du kikker på lillesøster, holder hende nænsomt, pludrer og smiler til hende og de får naturligt begge følelsen "de to har noget sammen, som jeg også vil have" :) Det er helt naturligt og på sigt, når amningen fungerer bedre og der er kommet mere rytme, så vil du naturligt måske kunne sidde og læse en historie, gøre det til en hyggestund for jer alle sammen.

Indtil videre så må du prøve at se om du ikke kan være der for de ældste i de pauser der naturligt er, når lillesøster sover, så de stadig føler at du prioriterer dem og er der for dem :)

Det vil være super godt, hvis du kunne sætte ord på de følelser som du tænker de måske begge har - at det kan være irriterende med lillesøster, at det ikke er rart, når hun græder, at det er dumt at du ikke kan komme, når de kalder fordi du sidder med hende, at det er dumt at de ...

Annonce

... skal være stille, når hun skal sove, at du godt kan forstå de bliver lidt trætte af det hele osv. Det at du legaliserer disse følelser kan hjælpe dem.

Det vil også være rigtig godt at du fortæller dem om dengang hvor de var babyer og hvordan de drak mælk, slog en ordentlig bøvs, smilede, drillede, kravlede og pillede i det hele - så de hører små historier om dem hver især og hører den kærlighed der naturligt lyser ud af det, du har oplevet sammen med dem. I kan kikke billeder, se små filmoptagelser osv. som viser dem, hvordan de var som babyer:)

Og du må også gerne inddrage dem, lade dem hjælpe til, som de nu viser behov for og lyst til. Det kan være at vælge hvad tøj hun skal have på eller at vise dem, hvordan de kan kærtegne eller berolige hende, tale med dem om, hvad hun synes er rart og hvad hun ikke kan lide, lade dem hente ting til dig, som du har brug for, når du feks. har sat dig for at amme og har glemt stofbleen eller lignende - og naturligt igen og igen fortælle dem, hvor dejligt det er at have dem og at du ikke ville vide, hvad du skulle gøre, hvis ikke du havde dem:)

Det er rigtig vigtigt at du, hvis børnene spørger "hvem elsker du mest?" ikke svarer "jeg elsker alle tre lige meget". Hvis du svarer sådan, så kan de let få tanken "det er bare noget hun siger, det passer ikke". I stedet er det godt at svare f.eks. "du er noget helt særligt for mig, der er kun en dig og jeg elsker dit smil, dine øjne, din dejlige måde at være på, der er ingen som dig i hele verden" eller lignende - så hvert barn føler at det er noget særligt, at det har en ganske særlig plads i dit hjerte.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er som du skriver rigtigt at I skal vænne jer til at der nu er en mere i familien og det må tage den tid det nu tager:) Måske skal du overveje om de ældste kan have glæde af lidt pause hjemmefra. Det kan f.eks. være godt at storebror er i skole hver dag, ligesom storesøster også skal i børnehave. Selvom du er hjemme, så kan det være udmærket at holde fast i hverdagen og netop det at komme i f.eks. børnehave er et frirum. Der skal din datter ikke forholde sig til om hun er lille eller stor, her glide hun ind i børneflokken som den hun er og plejer at være - og det kan være rigtig rart, netop fordi hun hjemme skal bruge rigtig mange ressourcer på bare at være.

Du kan naturligvis aflevere lidt senere eller hente lidt tidligere nogle dage, så de også mærker fordelene ved at du lige nu går hjemme og har barsel :)

Du kan også overveje om de kan have lyst til at komme på besøg hos bedsteforældre, evt. en af gangen, så de får lov til at få ekstra opmærksomhed og alenetid, hvor de bliver "forkælet" lidt. Det er her vigtigt at de ikke på nogen måde føler sig sendt hjemmefra, de må ikke føle at der ikke er plads til dem, fordi den lille ny er kommet til - men måske vil de synes det er rigtig dejligt, at der pludselig er tid til netop dem og at de bliver prioriteret.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder