Brev:
Storesøster kan ikke lege selv
27. november 2013
Alder:
6 år
Storesøster kan ikke lege selv
Hej Helen,
Så skriver jeg igen, nu om vores vores to børn på 1 og 6 år. Vi er en sammenbragt familie, som har det lidt svært med den store pige engang imellem, da min mand og jeg ikke er enige om opdragelse af børnene i hjemmet, primært af hende. Hun har været enebarn en del år og uden at gøre det til en længere historie, så har hun ikke været vant til særlig mange grænser, men at få sin vilje med mange ting og har generelt ikke oplevet særlig meget struktur i hverdagen. Det har sat sine spor og nu, da vi har en lille dreng på 1 år, er det svært at være en familie, hvor der er plads til to børn og især et lille barn, der har brug for sin mor og far en hel del.
Det konkrete problem vi diskuterer vedr. opdragelse er, hvorvidt børn skal kunne aktivere sig selv og kunne lege selv, uden at skulle blive underholdt af andre hele tiden. Problemet er nemlig, at det kan vores store pige ikke. Og min mand mener modsat mig, at det kan man heller ikke kræve af hende, og at piger normalt ikke kan det.
Jeg oplever, at det er et stort problem for familien, fordi den store pige lægger beslag på både mig og sin far hele tiden, så vi ikke kan foretage os andre ting, som fx huslige opgaver, at tage os af vores lille søn eller sidde som voksne og snakke over en kop kaffe engang imellem. Som mor ønsker jeg også at være der for min lille dreng, og jeg føler jeg svigter ham, fordi det altid er ham, der sidder på gulvet for sig selv og leger med sit legetøj, mens storesøster får opmærksomheden, fordi hun ikke kan lege selv. Og i den forbindelse plager mig og sin far, indtil hun får sin vilje (som oftest giver hendes far efter).
Jeg oplever, at børnenes roller er byttet om, og at den store pige er den, som ikke kan foretage sig noget uden at hun er sammen med en voksen. Inkl. at lege. Hun kan dog godt lege med andre børn, bare ikke i selskab med sig selv. Og det føler jeg er helt forkert. Fx kaster hun sig over mig og sætter sig på mit skød, så jeg ikke kan tage min søn op. På den ene side kan jeg mærke, at hun higer efter bekræftelse og voksenkontakt, på den anden side synes jeg der mangler grænser og at hun grundlæggende ikke har lært at sidde og lege med sit legetøj selv fx, tegne selv eller lign. Og det gør det svært at få tid til voksenting/huslige ting, samt tid til at være sammen med og hjælpe vores lille søn i hverdagen.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad vi skal gøre, for at der er plads til alle børn og voksne i familien, samt hvilke krav vi kan sætte til en 6-årig pige, der ellers er rigtig glad for at være hos os og glad for os og sin lillebror.
Håber du kan hjælpe med nogle konstruktive forslag og lidt om børns udvikling og kunnen og behov når man er 1 og 6 år.
Med venlig hilsen
MorMedMere