Svar: Sorg hos 4-årig eller?

27. november 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære AH

Først - må jeg kondolere, det gør mig ondt at høre, at du har mistet din mor. Dernæst, tak for dit brev og fine beskrivelse af måden I har tacklet det hele på og alle dine tanker.

Det lyder så fint, det du fortæller, og som du skriver, så ville du ikke gøre noget om, hvis du stod og havde valget. Og det er rigtig godt, at I anerkender jeres drengs følelser og behov for at tale om sin mormor, lytter til hvad han siger og prøver at svare så godt I kan:)

Med den alder han har, så vil han naturligt begynde at tænke lidt mere over liv og død og de store spørgsmål vil ofte melde sig "hvad sker der, når man dør?", "er mormor i himlen?", "hvis jeg finder en stige der er lang nok, kan jeg så kravle op til mormor?" eller "hvordan kommer babyen ind i maven?", "Hvordan ved man at babyen skal ud?" ... osv. osv.

Det er naturligt ekstra hårdt for dig, at du samtidig med at du mister din mor, også skal håndtere det savn og alle de spørgsmål din dreng stiller og det lyder som sagt som om at du har klaret det rigtig godt. Og jeg synes ikke, at der er noget i det du fortæller, som lyder forkert eller problematisk.

Når din dreng føler "ekstra dybt", når han er ked af det og I spørger, hvad det handler om og han så svarer "jeg savner hende" eller lignende, så kan han naturligt godt savne hende eller tanken om hende - men det kan også godt være det han kan sige, hvor det er en okay grund til at være ked af det - uden at det nødvendigvis er det han er ked af det over. Han er jo stadig ikke ret gammel og han vil naturligt nogle gange have nogle tanker og følelser, som er rigtigt svære at sætte ord på. Og han har - netop fordi I har været ...

Annonce

... så åbne og gode til at tale med ham, opfanget at det er okay at være ked af det, når man savner mormor. Og nogle gange når han er ked af det, så bruger han så måske netop dette "jeg er ked af det, fordi jeg savner hende", fordi det så er lettere at svare jer...

Og det er rigtig fint at I nogle gange svarer som I gør "vi savner hende også" og minder ham om nogle af de gode ting "kan du huske dengang vi ...". Andre gange kan det være en god idé at komme med forslag til at tænke på noget andet f.eks. "jeg savner hende også, og når jeg så bliver ked af det, så tænker jeg at jeg vil ... og så er jeg ikke ked af det mere". Forslagene kan være alt fra at "gå en tur, lave mad, tegne en tegning" eller lignende, som måske kan hjælpe ham videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Atter andre gange kan det være en idé at sige "Jeg savner også mormor og kan blive ked af det, men jeg kan faktisk blive ked af mange ting - nogle gange bliver jeg ked af det, fordi noget på arbejdet har drillet, eller jeg har slået mig eller...", så han hører at der kan være andre grunde til at blive ked af det. Og det kan måske være en måde at spørge lidt ind til, om han har ting som han bliver ked af nogle gange. Og se om han så kan sætte lidt ord på noget af dette.

Han skal lære at tackle de svære følelser og en del af dette er også at kunne blive glad igen. Og nogle gange kan det faktisk hjælpe at spørge ham direkte "jeg kan godt mærke at du er ked af det, hvad tror du der kan gøre der glad igen?" og så tage udgangspunkt i dette - uden nødvendigvis at nævne mormor, men bare være åben overfor de følelser han nu engang har:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to