Sorg hos 4-årig eller?

27. november 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Sorg hos 4-årig eller?

Kære Helen

Jeg har en dreng, der føler meget. Eller måske snarere føler dybt. Faktisk synes han nogle gange at dvæle i følelsen, og jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op med det.

Baggrunden er, at min mor døde for snart et år siden efter års kamp mod kræft. Vi fortalte ham allerede for halvandet år siden, at hun var syg, fordi hun ikke længere kunne holde til så meget, og han følte sig afvist af det. Vi fortalte ham blot, at hun skulle have noget medicin, som gjorde hende træt, men at han stadig kunne lege med hende, når hun var vågen. På den måde havde de stadig en ramme sammen, hvor de begge to kunne være. Og det var helt fint med ham. Det accepterede han uden problemer og følte sig ikke længere afvist.

I foråret døde hun så. Og i ugerne op til, hvor vi godt vidste, at det var dér, vi landede, kontaktede jeg Kræftens Bekæmpelses rådgivning for at snakke med dem om, hvordan vi gjorde. De sagde, at det vigtige var at gøre det enkelt og ikke lyve. Og så ellers vurdere, hvor meget han havde brug for at vide.

Vi fortalte ham, at bedstemor var meget syg nu, og hun lå i sengen og kunne ikke længere lege, men at hun gerne ville have besøg. Han og hun havde nogle fine sidste samværsgange, hvor min mor forsøgte at være til stede og han helt tydeligt godt vidste, at han skulle være forsigtig. Når vi var på besøg, var han forsigtig i soveværelset, men når han gik ud fra det, var han bare en 4-årig, der legede og havde det sjovt. Så det var fint.

Hun døde, og vi forklarede, at medicinen ikke kunne finde ud af at slå sygdommen ihjel. Vi forklarede også, at nu skulle hendes krop begraves, men at hun var på vej i himlen (ikke fordi hverken min mand eller jeg er troende, men fordi det var vigtigt for os, at han havde et sted at placere hende, som var godt, og det hele skulle ikke være sorgfuldt). Og vi har haft mange samtaler om det med ...

Annonce

... himlen og bedstemor siden - han er overbevist om at hun fiser rundt deroppe og har det godt. Og når der er krydser på himlen eller et specielt lys, så er det bedstemor, der leger skattejagt.

Han var med til begravelsen, fordi han forstod nok til at det ville have været mærkeligt - især for ham - at han ikke skulle være med til at sige det sidste farvel. Vi havde gjort meget ud at at forklare inden, hvad der skulle ske, og det hele gik fint.

Hele denne lange forklaring for at sige, at jeg synes, at vi overvejede og valgte det rigtige hele vejen igennem et svært forløb. Og jeg ville ikke vælge anderledes, hvis jeg stod over for valget igen.

Nu kommer så spørgsmålene:

Når vores dreng i dag stadig taler meget om sin bedstemor, bliver ked af det og siger, at han savner hende, er det så, fordi der er en fase her i hans udvikling, hvor død og store følelser spiller en stor rolle, og han så lige har fået et eksempel, det kan udmøntes i?

Når jeg spørger, er det, fordi han synes at bruge det som "undskyldning", fx når han er træt eller bare er sådan lidt i dårlig humør, og vi spørger ham, om der er sket noget dumt i børnehaven, så siger han "jeg savner bedstemor" og piver lidt.

jeg er ikke i tvivl om, at han savner hende, men hun var ikke en del af hans hverdag tidligere, så det er lige som om at han tænker mere på hende, nu hun ikke er her, end da hun var der.

Han synes at holde fast i ked-af-det-heden, og det kan godt bekymre mig lidt. Ikke mindst fordi jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal håndtere det. I starten sagde vi: "Det kan jeg godt forstå. Vi savner hende også. Kan du huske dengang ..." og så fik vi os en lille snak om hende. Jeg ved godt, at sorg ikke forsvinder, at man må lære at leve med den, men hvordan hjælper jeg ham til det? Er det bare det lange seje træk med sorg, også selv om man kun er 4 år?

Mange hilsner

AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!