Svar: Indblanding mellem søskende

20. november 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to skønne piger

Tak for dit brev :)

Søskende skændes - det hører med og er en del af det at have flere børn, men det betyder ikke, at vi ikke skal gribe ind. Det er rigtig vigtigt at lytte til, hvad der foregår og anerkende, at de nogle gange har rigtig svært ved at acceptere hinanden og hinandens forskellighed, at det kan være rigtig svært at vise hensyn til hinanden i forskellige situationer og så hjælpe dem med at mødes igen. Vi skal lægge os positivt imellem børnene, men det er lettere sagt end gjort.

Det er altid en god idé at overveje, hvad årsagen til skænderierne er. Nogle gange er årsagen hos jer måske at den ældste gerne vil lege alene, hun vil ikke have lillesøster ind på værelset og vil ikke have at lillesøster blander sig. Og det kan og skal I naturligvis nogle gange acceptere, så når hun bevidst lukker døren i for lillesøster, så er det f.eks. en god idé ikke at skælde ud over dette, men kalde på lillesøster og aktivere hende med noget andet, så storesøster for lidt alenetid. Derudover kan I naturligvis godt forklare storesøster, at en anden gang skal hun ikke lukke døren, men bede jer hente lillesøster, sige nej til lillesøster eller lignende.

Storesøster kan også reagerer fysisk overfor lillesøster, som en reaktion på at det kan være svært at gå i børnehave, at nogle af de større børn driller hende eller lignende. Og det er her også rigtig vigtigt ikke at skælde hende ud, men forsøge at finde ud af, hvorfor hun reagerer og så hjælpe hende med at få løst det problem, som måske viser sig i at hun er voldsom overfor sin lillesøster. Det er altså generelt en god idé at I forældre prøver at vurdere, hvad der kan ligge til grund for hendes handlinger.

Det samme gælder naturligvis lillesøster - hun kan reagere som hun gør, fordi hun mangler sprog og her skal I naturligvis hjælpe hende med at sætte ord på, så også storesøster forstår, hvad det er lillesøster vil eller ikke vil. På sigt kan lillesøster også bevidst begynde at irritere storesøster, fordi hun måske lærer at I så kommer farende og hjælper hende, fordi hun let kan blive set som "den lille", der skal have jeres støtte, hvor storesøster meget let bliver "den store", der skal tage hensyn.

Det er vigtigt ikke at komme ind og råbe "hold så op begge to!" eller "hvem begyndte?" eller sige f.eks. "skam jer, I skal begge deles om legetøjet, I skændes altid om det legetøj!" eller lignende. Det hjælper ingen af dem, når de skændes og de lærer ikke noget positivt af det. I skal i stedet prøve at spørge ind til, hvad der sker. I skal prøve at lytte til begge børn og hvad de fortæller - med deres kropssprog og verbale sprog. Og ja naturligvis har storesøster en fordel her, så nogle gange må I så hjælpe lillesøster med at sætte de ord på, som hun mangler.

Hvis pigerne f.eks. skændes om legetøjet f.eks. en dukke og storesøster hiver dukken ud af ...

Annonce

... lillesøsters hænder, så kan det være en god idé at spørge storesøster "vil du gerne lege med den dukke?" og I kan sætte ord på lillesøsters behov "jeg tror også lillesøster gerne vil lege med den dukke" og så hjælpe dem med at mødes og finde en løsning ved f.eks. at sige "det er svært, når I gerne vil det samme.."... "Har du en anden dukke lillesøster kan lege med?" eller "der er så mange dukker, hvor er den der passer den her kjole, måske kunne du lege med den og lillesøster kan lege med den der?" eller lignende. Så de lærer at dele og finde ud af at tage hensyn til hinanden ved at I forældre viser dem vejen.

Hvis de skændes voldsomt, så storesøster skubber, slår, sparker eller lignende til lillesøster, så er det vigtigt at skille dem ad. Og det er her naturligvis vigtigt, at I fortæller storesøster, at det ikke er okay at gøre noget, som gør ondt på en anden, heller ikke selvom man er vred.

Hvis lillesøster bider storesøster eller lignende, så er situationen igen lidt en anden. Her er det vigtigt, at lillesøster ikke får for meget opmærksomhed, fordi det kan forstærke hendes behov for at bide, fordi hun jo ikke er ældre end hun er, men hun skal lære at det er forkert - og samtidig er det vigtigt at storesøster trøstes.

Igen skal I finde ud af, hvad der har udløst at lillesøster bider - måske bider hun, fordi storesøster har taget legetøjet fra hende, og hun på grund af manglende ord derfor reagerer med bid. Hun er for lille til at kunne sige "hov, det er min, den må du ikke tage" eller lignende. Det kan også være at hun bider, fordi hun føler sig trængt op i en krog og ikke an se anden udvej - og i sådanne situationer, skal I naturligvis tale med storesøster om, hvorfor lillesøster bider og hvad storesøster måske gør, som også kan være uhensigtsmæssigt - og samtidig også trøste storesøster.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Selvom det f.eks. er forkert at bide, så er det vigtigt at begge børn bliver mødt, og det er vigtigt, at man igen forsøger at finde ud af, hvad der er sket i situationen.

Så I skal i en sådan situation fortælle lillesøster at det er forkert at bide, det gør ondt, men samtidig også trøste storesøster, som det er gået ud over "Det var forkert at hun bed dig, man må ikke bide andre", så de begge hører at det er forkert og samtidig også forklare (hvis der er en forklaring) -"hun bed dig, fordi du tog dukke fra hende" eller hvad der nu er sket, så begge børn føler sig forstået og mødt.

Og så er der det med "aldrig" og "altid" - det er generelt en rigtig god idé at undgå at bruge disse ord, når og hvis I irettesætter pigerne. "Du hører aldrig efter...", "I skændes altid...", "Hvorfor skal du altid...", "Hvorfor kan du aldrig..." For det første er det ikke rigtigt og for det andet påvirker det deres selvværd negativt.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og lidt af disse eksempler videre - fortsat held og lykke:)

Og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre