Brev:
Indblanding mellem søskende
20. november 2013
Alder:
16 mdr.
Indblanding mellem søskende
Hej Helen
Jeg har flere steder hørt anbefalingen, at man ikke skal blande sig når søskende skændes og slås, da det er sundt. Men når nu den ældste er 3 og den yngste 16 mdr (begge piger), så har jeg svært ved det, når den ældste skubber til den yngste, blokerer døren, så hun ikke kan komme forbi eller på anden måde bruger sin fysiske overlegenhed - f.eks. tager lillesøsters ting ud af hånden på hende.
Jeg siger til storesøster, at jeg ikke vil have at hun skubber, det gør vi ikke herhjemme. Og at hun skal spørge hvis hun vil have lillesøsters ting eller prøve at bytte. og jeg kan altså IKKE lade være med at blive vred og skælde ud når lillesøster bliver væltet omkuld af den store. Det skal siges at 90% af tiden kommer de virkelig godt ud af det, hvilket vi er utroligt glade for - de har megen glæde af hinanden.
Jeg tror selv jeg har oplevet forældre, der har blandet sig for meget i mine og min søsters skænderier i sin tid, hvor vi havde stået bedre ved selv at løse det. Men er det godt nok samme "regel" med at blande sig udenfor når den yngste er så lille. Jeg tænker at når hun begynder at snakke og står mere robust (går og løber men stadig nem at vælte omkuld), så skal vi trække os men har altså svært ved at holde mig væk lige nu og bare lukke ørerne når den lille f.eks. vælter og græder eller brokker sig med et udbrud, fordi den store har taget noget.
Hvad synes du?
Med venlig hilsen
Mor til to skønne piger