Indblanding mellem søskende

20. november 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Indblanding mellem søskende

Hej Helen

Jeg har flere steder hørt anbefalingen, at man ikke skal blande sig når søskende skændes og slås, da det er sundt. Men når nu den ældste er 3 og den yngste 16 mdr (begge piger), så har jeg svært ved det, når den ældste skubber til den yngste, blokerer døren, så hun ikke kan komme forbi eller på anden måde bruger sin fysiske overlegenhed - f.eks. tager lillesøsters ting ud af hånden på hende.

Jeg siger til storesøster, at jeg ikke vil have at hun skubber, det gør vi ikke herhjemme. Og at hun skal spørge hvis hun vil have lillesøsters ting eller prøve at bytte. og jeg kan altså IKKE lade være med at blive vred og skælde ud når lillesøster bliver væltet omkuld af den store. Det skal siges at 90% af ...

Annonce

... tiden kommer de virkelig godt ud af det, hvilket vi er utroligt glade for - de har megen glæde af hinanden.

Jeg tror selv jeg har oplevet forældre, der har blandet sig for meget i mine og min søsters skænderier i sin tid, hvor vi havde stået bedre ved selv at løse det. Men er det godt nok samme "regel" med at blande sig udenfor når den yngste er så lille. Jeg tænker at når hun begynder at snakke og står mere robust (går og løber men stadig nem at vælte omkuld), så skal vi trække os men har altså svært ved at holde mig væk lige nu og bare lukke ørerne når den lille f.eks. vælter og græder eller brokker sig med et udbrud, fordi den store har taget noget.

Hvad synes du?

Med venlig hilsen
Mor til to skønne piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder