Svar: Har det svært i børnehaven
6. november 2013
Alder:
4 år, 9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om at I har truffet den rigtige beslutning om at lade jeres datter flytte børnehave - hun er blevet gladere, har fået flere at lege med - især en pige er vigtig for hende og det har på mange måder været et godt skift. Men det bliver jo også hverdag igen, det nye og spændende bliver mindre, og så er det naturligt ikke længere helt så sjovt og spændende... Og det skal der naturligvis være plads til.
Det er rigtig godt at I har legeaftaler med bedsteveninden og at de begge nyder disse. Og det er rigtig dejligt, at du har mulighed for at hente tidligere nogle dage, fordi det jo giver mulighed for at tage andre børn med hjem og lege. Netop legeaftaler er rigtig vigtige for den sociale udvikling, og når I nu ved at bedsteveninden starter i skole og jeres datter skal danne nye relationer med nogle af de andre børn, så kan I godt prøve at støtte hende i dette, ved at tale med hende om, hvorvidt andre kan komme med hjem og lege. Det afhænger dog også af hvordan hun er som person - har hun overhovedet lyst til det, nyder hun at lege, nyder hun at have børn med hjemme, kan de finde ud af at lege sammen eller går det galt, fordi det er rigtig svært at lege om eftermiddagen, finde ud af at dele osv.? Alt efter hvad hun egentlig virker til at ville trives med, skal I hjælpe hende med at tilrettelægge dette.
Og det samme gælder dine overvejelser omkring nogle gange at holde hende hjemme. Hvis du har mulighed for det en gang imellem eller mormor kan hente hende eller være sammen med hende en dag, så synes jeg naturligvis at du skal gøre det - netop for at give hende den ro, nærhed, fysiske kontakt osv. som hun lyder til at søge og derigennem også sikre hende mulighed for at tanke op, finde ressourcer til så at kunne lege igen, søge nye børn osv. dagen efter.
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal hente hende hver dag før de spiser frugt, men en gang imellem er det okay at hun får en lidt kort dag :) Måske kan hun selv give udtryk for, hvad hun har lyst til...
Er der sociale aktiviteter i børnehaven skal hun naturligvis deltage i disse og jeg tænker at der sandsynligvis vil ske flere ting i december - og måske noget som hun faktisk synes er rigtig hyggeligt. Hun er måske en pige, der godt kan lide at sidde og lege med perler, klistre og klippe, og hun vil måske nyde at kunne lave en lille julegave til dig ... og så bliver det igen lidt sjovere at være i børnehave.
Det kan være en rigtig god idé at lade hende møde ind i børnehaven tidligt om morgenen. Mange legeaftaler bliver lavet fra morgenstunden og hvis de andre piger afleveres før kl 8 og jeres datter f.eks. først kommer i børnehave kl 9, så kan det være rigtig svært for hende at blive en del af deres leg - fordi de er igang. Når hun spørger om hun må være med, så siger de måske "nej" - ikke fordi de ikke vil hende, men fordi de på det tidspunkt ikke kan se, hvad rolle hun skal have i legen. Hvorimod, hvis hun er med fra starten, når legen går igang, så får hun naturligt en rolle og alle leger bedre sammen.
Det er også rigtig godt at du taler med pædagogerne, så de er opmærksomme på at hjælpe Julie med at skabe gode relationer til flere børn og generelt er opmærksomme på, hvordan hun trives. Det er jo en balance mellem at hjælpe hende med at være en del af den store børnegruppe, som børnehaven er og finde ud af de sociale spilleregler, der ligger i en sådan gruppe - og samtidig også acceptere, at hun er den pige hun er. Og hun er måske en pige, som trives bedst med 1-2 veninder og ikke mange forskellige. Hun er måske en pige, som nogle gange vælger at sidde lidt for sig selv - ikke for at være asocial, men fordi hun på den måde tanker op. Hun har brug for de rolige perioder og blive måske drænet af mange børn, meget larm og uro.. Og hun skal jo have lov til at være som hun er. Men det er vigtigt at hun ikke føler sig udenfor eller føler sig forkert. Tal derfor også med pædagogerne om afleverings- og hente-tidspunkter:)
Der er aldrig nogen garantier for at bedsteveninden er i børnhaven eller i den klasse hun kommer til at gå i når hun starter i skole - og derfor kan det være en rigtig god idé at hun har mulighed for at have nogle ting i sin fritid, hvor hun kan have andre venner. Det bliver naturligt mere vigtigt i takt med at hun bliver ældre.
Når hun fortæller dig at hun savner dig, når de skal på tur eller lignende, så skal du naturligvis bekræfte at du også savner hende. Det er dog rigtig vigtigt at hun deltager i disse ting, netop på grund af det sociale. Både fordi der sker nogle andre ting med børnene, når de er uden for "børnehavens gård", men også fordi de jo sandsynligvis efterfølgende taler om turen og det de har oplevet og det er her vigtigt at hu kan tale med og ikke føler sig udenfor, men er naturligt inddraget. Og du skal naturligvis også bekræfte, at du også savner hende og fortælle hende at du glæder dig rigtig meget til at se hende igen osv. Så du også legaliserer den følelse "at savne" - det er helt okay :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske