Brev:
Har det svært i børnehaven
6. november 2013
Alder:
4 år, 9 mdr.
Har det svært i børnehaven
Hej Helen
Har tidligere fået nogle gode råd fra dig og synes det er tid igen til at høre din mening om vores datter på 4 år og 9 måneder.
Lidt historie: Hun startede i børnehave ved 2,9 år og faldt til, men har altid haft perioder hvor hun bestemt ikke gad i børnehave og hang på os for at udskyde afskeden (men der har også været perioder hvor hun bare har sagt farvel og så kunne vi godt gå) Hun fandt aldrig en "bedsteven" i børnehaven, men legede lidt på skift med nogle af pigerne. Børnehaven så ingen problemer men sagde at hun var god til at lege selv også. Men spurgte vi hende var hun faktisk lidt ked af det når hun ikke havde leget med nogen selvom hun hygger sig med sig selv også.
Efter nøje overvejelser besluttede vi at flytte hende til en børnehave tættere på, i det skoledistrikt hun hører til. Og også fordi vi ikke syntes pædagogerne gjorde en indsats for at skabe relationer. Alder for flytning - 4,4 år.
Og sikke en forskel... hun blomstrede, fik den første uge en veninde - og de to legede sammen dagen lang og hjemme hos hinanden. Det var skønt at se en pige der tidligere ikke rigtig gad børnehave-livet pludselig elskede at komme afsted. Men efter noget tid begyndte den anden pige at lege med sine "gamle" veninder igen. De var blevet lidt forsømt efter at Julie startede:) Og herefter er hun igen i lange perioder ikke glad for at komme i børnehave. Hun starter dagen med at gentage " jeg vil ikke i børnehave....". Hun giver selv udtryk for at hun savner veninden men det er jo naturligt at veninden gerne vil lege med andre også.
Udover det er veninden 1 år ældre og starter SFO til maj så jeg ville jo gerne om hun kom i gang med at lege med nogen på hendes egen alder. Men først og fremmest vil jeg gerne at hun trives i børnehaven. Har snakket med pædagogerne og de er opmærksomme på problemet og hjælper Julie til at komme i gang med leg med andre også.
Hun giver udtryk for at hun savner mig, og specielt når de skal på ture er hun utryg og vil helst blive i børnehaven.
Det blev lidt langt men håber du kan gennemskue problematikken. - "en pige der ikke gider børnehaven".
Jeg har mulighed for at hente hende tidligt hver dag, så hun kun er der i 5 timer men det giver hende heller ikke mulighed for at indgå i fællesskabet med de andre eller kunne det være en løsning? Hun ville også kunne have en ugentlig fridag med mig eller mormor men hvad siger du til det? Det er jo det sociale der halter for at hun kommer til at trives da vi har set en glad pige i de perioder hvor bedsteveninden har "gidet" lege med hende.
Skal siges at veninden og hende har legeaftaler ca 2 gange om måneden og de glæder sig begge lige meget til det. Så de er stadig veninder bare ikke så intenst som før.
Håber du vil komme med din vurdering af hvad der kan hjælpe vores datter til en bedre dag i børnehaven.
Kærlig hilsen
Julies mor