Har det svært i børnehaven

6. november 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Har det svært i børnehaven

Hej Helen

Har tidligere fået nogle gode råd fra dig og synes det er tid igen til at høre din mening om vores datter på 4 år og 9 måneder.

Lidt historie: Hun startede i børnehave ved 2,9 år og faldt til, men har altid haft perioder hvor hun bestemt ikke gad i børnehave og hang på os for at udskyde afskeden (men der har også været perioder hvor hun bare har sagt farvel og så kunne vi godt gå) Hun fandt aldrig en "bedsteven" i børnehaven, men legede lidt på skift med nogle af pigerne. Børnehaven så ingen problemer men sagde at hun var god til at lege selv også. Men spurgte vi hende var hun faktisk lidt ked af det når hun ikke havde leget med nogen selvom hun hygger sig med sig selv også.

Efter nøje overvejelser besluttede vi at flytte hende til en børnehave tættere på, i det skoledistrikt hun hører til. Og også fordi vi ikke syntes pædagogerne gjorde en indsats for at skabe relationer. Alder for flytning - 4,4 år.

Og sikke en forskel... hun blomstrede, fik den første uge en veninde - og de to legede sammen dagen lang og hjemme hos hinanden. Det var skønt at se en pige der tidligere ikke rigtig gad børnehave-livet pludselig elskede at komme afsted. Men efter noget tid begyndte den anden pige at lege med sine "gamle" veninder igen. De var blevet lidt forsømt efter at Julie startede:) Og herefter er hun igen i lange perioder ikke glad for at komme i børnehave. Hun starter dagen med at gentage " jeg vil ikke i ...

Annonce

... børnehave....". Hun giver selv udtryk for at hun savner veninden men det er jo naturligt at veninden gerne vil lege med andre også.

Udover det er veninden 1 år ældre og starter SFO til maj så jeg ville jo gerne om hun kom i gang med at lege med nogen på hendes egen alder. Men først og fremmest vil jeg gerne at hun trives i børnehaven. Har snakket med pædagogerne og de er opmærksomme på problemet og hjælper Julie til at komme i gang med leg med andre også.

Hun giver udtryk for at hun savner mig, og specielt når de skal på ture er hun utryg og vil helst blive i børnehaven.

Det blev lidt langt men håber du kan gennemskue problematikken. - "en pige der ikke gider børnehaven".

Jeg har mulighed for at hente hende tidligt hver dag, så hun kun er der i 5 timer men det giver hende heller ikke mulighed for at indgå i fællesskabet med de andre eller kunne det være en løsning? Hun ville også kunne have en ugentlig fridag med mig eller mormor men hvad siger du til det? Det er jo det sociale der halter for at hun kommer til at trives da vi har set en glad pige i de perioder hvor bedsteveninden har "gidet" lege med hende.

Skal siges at veninden og hende har legeaftaler ca 2 gange om måneden og de glæder sig begge lige meget til det. Så de er stadig veninder bare ikke så intenst som før.

Håber du vil komme med din vurdering af hvad der kan hjælpe vores datter til en bedre dag i børnehaven.

Kærlig hilsen
Julies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder