Brev:
Barn på 1 år - lidt blandet
6. november 2013
Alder:
12 mdr.
Barn på 1 år - lidt blandet
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar, som har været til stor hjælp.
Vores søn er nu blevet et år, og det giver anledning til et par spørgsmål påny:
1. Mad
Han spiser godt og varieret. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er "ok" at han stadigt får den grød med MME i til morgen. Han vil også gerne have rugbrød m.v. til morgen, som jeg får. Idag får han lidt rugbrød og grøden, men det er mit indtryk at han nemt kan spise sig mæt i rugbrød. Er grød stadig bedst? Jeg får ikke lavet det selv, så enten er det købegrøden (med MME i) eller alm. havregrød lavet i mikro.
Til de andre måltider spiser han "alm. mad", kød, frisk grønt, brød pasta frugt osv. Drikker letmælk og vand. efter jeg har stoppet amning er appetiten god og stabil hele dagen.
Han får aftensmad ca. 16.45, og godnat grød (med MME) ca. 19. Er det ok, eller skal jeg droppe godnatgrøden?
Aftensmåltidet er bare typisk der, hvor han får mest lov at øve med gaflen osv (inden bad), så der ryger selvfølgelig ikke så meget ind, som hvis han bliver madet, men han er ved at få tag på det.
Han spiser en fin portion god nat grød, så det er han bestemt interesseret i.
2. Søvn
Jeg fuldammede ham til han var 6 mdr. og delvist til han var godt 11 mdr. Så stoppede jeg, da det var mit indtryk, at han vågnede om natten for at hyggespise. Nu sover han næsten altid fra ca. 19.30 til ca. 06. Så det er jo bare skønt.
Mit spørgsmål er, hvornår går børn ned på 1 lur.
Han sover stadigt formiddagslur i dagplejen på ca. 45 min. og middagslur på ca. 2 timer. Det fungerer godt.
På hverdage står han op ac. 6.
I weekender derimod, kan han godt vågne kl. 6 og hyggesove lidt i smørhullet til 7.30-8 tiden, og der fungerer 2 lur rytmen ikke så godt. Er det for tidligt at skære ned til en lur i weekenden, når han sover længe? Han bliver også puttet kl. 19. i weekenden.
3. Ferie
Endelig skal familien på ferie i december, hvor vi skal flyve ca. 5 timer hver vej. Har du nogle gode fifs udover underholdning og mad og drikke til turen? Vi skal flyve meget tidlig morgen, så vi skal hjemme fra kl. 03. (der håber jeg på, at han kan sove lidt i bilen og så hos os). Han er en dreng med krudt i røven, så jeg "bekymret mig lidt" for at han skal være så længe i flyet.
Kærlig hilsen
LCL