Barn på 1 år - lidt blandet

6. november 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Barn på 1 år - lidt blandet

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar, som har været til stor hjælp.
Vores søn er nu blevet et år, og det giver anledning til et par spørgsmål påny:

1. Mad
Han spiser godt og varieret. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er "ok" at han stadigt får den grød med MME i til morgen. Han vil også gerne have rugbrød m.v. til morgen, som jeg får. Idag får han lidt rugbrød og grøden, men det er mit indtryk at han nemt kan spise sig mæt i rugbrød. Er grød stadig bedst? Jeg får ikke lavet det selv, så enten er det købegrøden (med MME i) eller alm. havregrød lavet i mikro.

Til de andre måltider spiser han "alm. mad", kød, frisk grønt, brød pasta frugt osv. Drikker letmælk og vand. efter jeg har stoppet amning er appetiten god og stabil hele dagen.

Han får aftensmad ca. 16.45, og godnat grød (med MME) ca. 19. Er det ok, eller skal jeg droppe godnatgrøden?

Aftensmåltidet er bare typisk der, hvor han får mest lov at øve med gaflen osv (inden bad), så der ryger selvfølgelig ikke så meget ind, som hvis han bliver madet, men han er ved at få tag på det.

Han spiser en fin portion god nat grød, så det er han bestemt ...

Annonce

... interesseret i.

2. Søvn
Jeg fuldammede ham til han var 6 mdr. og delvist til han var godt 11 mdr. Så stoppede jeg, da det var mit indtryk, at han vågnede om natten for at hyggespise. Nu sover han næsten altid fra ca. 19.30 til ca. 06. Så det er jo bare skønt.

Mit spørgsmål er, hvornår går børn ned på 1 lur.

Han sover stadigt formiddagslur i dagplejen på ca. 45 min. og middagslur på ca. 2 timer. Det fungerer godt.
På hverdage står han op ac. 6.

I weekender derimod, kan han godt vågne kl. 6 og hyggesove lidt i smørhullet til 7.30-8 tiden, og der fungerer 2 lur rytmen ikke så godt. Er det for tidligt at skære ned til en lur i weekenden, når han sover længe? Han bliver også puttet kl. 19. i weekenden.

3. Ferie
Endelig skal familien på ferie i december, hvor vi skal flyve ca. 5 timer hver vej. Har du nogle gode fifs udover underholdning og mad og drikke til turen? Vi skal flyve meget tidlig morgen, så vi skal hjemme fra kl. 03. (der håber jeg på, at han kan sove lidt i bilen og så hos os). Han er en dreng med krudt i røven, så jeg "bekymret mig lidt" for at han skal være så længe i flyet.

Kærlig hilsen
LCL

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder