Svar: Barn på 1 år - lidt blandet

6. november 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære LCL

Tak for dit brev og tillykke med 1 års fødselsdagen :)

Nu hvor din dreng er 1 år, så vil det være rigtig fint at gå væk fra den færdiglavede babygrød og i stedet lave grød selv. Det kan være havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Du kan lave grøden med vand og letmælk og hvis du skønner at han stadig har brug for lidt ekstra fedtstof, så må han gerne stadig få lidt i sin grød.

Grød er stadig godt, men han bør ikke få mere end 2 måltider grød dagligt - resten bør være brød, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, surmælksprodukter osv. Jo mere varieret han kan spise, jo bedre er det. Grød kan derfor gives som morgenmad og som godnatgrød og han må få godnatgrød ligeså længe han nyder dette og det virker som et godt godnatritual :)

Det er dejligt at han er glad for rugbrød - det vil her være rigtig godt at variere hans pålæg, så han får forskelligt smørbart pålæg med kød eller fisk og også meget gerne give ham stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager og lignende ved siden af rugbrødshapserne. Han må også meget gerne få rester fra aftensmaden til frokost - det kan være lasagne, kylling, fiskefrikadeller eller lignende, - hvad I nu har fået at spise.

Det er helt naturligt at han stadig nogle gange foretrækker at spise med fingrene, men en gaffel er også rigtig godt at øve. Du kan gøre det, at du holder gang i to gafler samtidig - så du giver ham mad på den ene, rækker ham den, han fører den til munden, du kommer mad på den anden og I bytter... Det vil også være rigtig godt at lade ham selv prøve at komme mad på gaflen og han kan spejle sig i dig og forsøge at efterligne det du gør - han er stadig for lille til at kunne mestre det at spise med ske, men det kommer hen af vejen. Det vil derfor være rigtig fint at du lader ham spise brødhapsere osv. selv med fingrene eller med gaffel og du supplerer så med lidt skemad ved siden af, så han får nok mad og ikke når at blive for træt, for han egentlig er blevet mæt nok :)

Det er super flot at jeres dreng nu næsten kan sove igennem om natten - skønt! Med hensyn til at sove en længere middagslur dagligt, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne springe formiddagsluren over. Det lyder faktisk hos jer som om at de morgener, hvor jeres dreng sover længere og dermed har længere nattesøvn, vil han godt kunne springe sin formiddagslur over, men de dage, hvor han skal tidligt op, vil han naturligt stadig have behov for den. Og I må godt flekse lidt i forhold til dette lige nu. Du må altså prøve at vurdere ud fra, hvordan han virker til at ville trives bedst.

Din ...

Annonce

... dreng vil normalt have brug for 2 lure dagligt, hvis:

- Han er 12 måneder gammel (eller yngre)
- Han leger, når han bliver puttet, men falder i søvn og sover en time
- Hans humør og overskud tydeligt er bedre, hvis han sover to lure i stedet for kun en lur.
- Hvis han konsekvent falder i søvn, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue

Din dreng vil ofte kunne nøjes med 1 lur dagligt, hvis:

- Han er mere end 18 måneder gammel
- Han leger i 30 minutter eller mere, når han puttes og enten ikke falder i søvn eller kun sover kortvarigt.
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Han sover fint og falder fint i søvn når du putter ham til middagslur
- Han falder ikke i søvn på vej hjem fra dagpleje eller vuggestue

Hvor lyder det dejligt med en ferie i december :) Og det lyder rigtig godt, at I skal rejse tidligt om morgenen - han vil her sandsynligvis starte med at være lidt vågen i lufthavnen, men vil naturligt så kunne sove i flyet og så går timerne hurtigere:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal være opmærksom på at han ikke vil kunne udligne trykket i ørerne og især under landing kan det give problemer. Det kan derfor være rigtig godt, hvis han kan få noget at drikke - det kan være en lille brikjuice eller lignende, som han normalt ikke får og som han derfor gerne vil drikke, når du tilbyder det.. Du kan også give ham en lille pakke rosiner eller lignende, som han kan sidde og fiske op af æsken og gumle på - det er både en god aktivitet, der tager lidt tid og så hjælper det samtidig på trykket i ørerne.

En madarin der skal pilles - det tager også lidt tid og er sandsynligvis også noget han godt kan lide at sutte og gumle på :) Og som igen kan underholde ham lidt:)

Det er altid en god idé at have noget nyt med, noget som han ikke har set før, fordi nyhedens interesse altid er stor. Når det kommer til legetøj og flyrejser, så skal man være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne.

Små bøger er altid en god idé og det kan f.eks. være flap-bøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, når man løfter. Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. En meget simpel puttekasse kunne måske være en ide - hvor han skal komme den rigtige figur ned i hullet - men igen, pladsen er jo lidt begrænset.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine