Brev:
Vågner ofte om natten - 4 mdr.
6. november 2013
Alder:
4 mdr.
Vågner ofte om natten - 4 mdr.
Hej Helen.
Jeg har en søn på 4,5 mdr. som vågner mange gange om natten, og nu er jeg efterhånden ved at være rigtig, rigtig træt!!!
Han har altid været et meget uroligt barn, særligt de første 2-3, måneder blev han let utilfreds. Søvn har han ikke været god til, ofte sov han kun max 30 min om dagen, og vi skulle kæmpe med at få ham til at falde i søvn. Dette har dog ændret sig den seneste måneds tid, og nu sover han 1,5-2,5 time ad gangen i sin barnevogn om dagen, og falder meget nemmere i søvn - nogle gange af sig selv, andre gange skal han vippes lidt. Det sker stadig han vågner op efter 30-40 min., men så skal min lige vippe barnevognen lidt, og så sover han fint videre. Sutten er han ikke så glad for.
Vores problem er nattesøvnen - han vågner mange mange gange, tit hver 1,5/2 time natten igennem. Vi har prøvet at trøste ham i sengen, men han bliver rigtig gal, og så overgiver jeg mig og ammer ham, så vi kan få bare lidt søvn. Han spiser så måske en 5-8 minutter og sover så med det samme igen. Dette gentager jeg så natten igennem. Omkring kl 4 kommer han over i vores seng, og sover der.
De seneste aftener er han begyndt at vågne allerede 1,5 efter han puttet til natten og være meget ulykkelig. Vi har så svøbt ham i dynen og gået rundt med ham til han er faldet i søvn. Han virker til at have ondt i maven, og vrider sig meget.
Vi er begyndt med grød her for et par uger siden i håb om bedre nattesøvn, men indtil videre uden held.
Vi har efterhånden fået en rytme der ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 05/05.30: vågner, ammes, sover lidt videre i vores seng
Kl. 6.30: Står op
Kl. 8: ammes, ofte vil han ikke spise særlig meget, puttes til lur
Kl. 8-10/10.30 sover
Kl. 10.30: grød (spiser ca. 1 dl)
Kl. 12: Flaske, spiser ofte kun 50-70 ml, puttes til lur
Kl. 12-14/14.30 sover
Eftermiddag: Ammes
Kl. 16.30-17.30: sover
Kl. 17.30: Kartoffel/grøntsagsmos - spiser måske en kvart dl.
Kl. 19: Flaske, spise mellem 80-140 ml, det svinger meget
Kl. 1930: puttes til nat, falder selv i søvn uden problemer
Vågner herefter ofte og ammes natten igennem, indtil kl 06.30 hvor dagen så starter forfra.
Vi er efterhånden godt brugte herhjemme, så håber du kan hjælpe os med at få lidt mere sammenhængende søvn :)
Med venlig hilsen
Trine