Vågner ofte om natten - 4 mdr.

6. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vågner ofte om natten - 4 mdr.

Hej Helen.

Jeg har en søn på 4,5 mdr. som vågner mange gange om natten, og nu er jeg efterhånden ved at være rigtig, rigtig træt!!!

Han har altid været et meget uroligt barn, særligt de første 2-3, måneder blev han let utilfreds. Søvn har han ikke været god til, ofte sov han kun max 30 min om dagen, og vi skulle kæmpe med at få ham til at falde i søvn. Dette har dog ændret sig den seneste måneds tid, og nu sover han 1,5-2,5 time ad gangen i sin barnevogn om dagen, og falder meget nemmere i søvn - nogle gange af sig selv, andre gange skal han vippes lidt. Det sker stadig han vågner op efter 30-40 min., men så skal min lige vippe barnevognen lidt, og så sover han fint videre. Sutten er han ikke så glad for.

Vores problem er nattesøvnen - han vågner mange mange gange, tit hver 1,5/2 time natten igennem. Vi har prøvet at trøste ham i sengen, men han bliver rigtig gal, og så overgiver jeg mig og ammer ham, så vi kan få bare lidt søvn. Han spiser så måske en 5-8 minutter og sover så med det samme igen. Dette gentager jeg så natten igennem. Omkring kl 4 kommer han over i vores seng, og sover der.

De seneste aftener ...

Annonce

... er han begyndt at vågne allerede 1,5 efter han puttet til natten og være meget ulykkelig. Vi har så svøbt ham i dynen og gået rundt med ham til han er faldet i søvn. Han virker til at have ondt i maven, og vrider sig meget.

Vi er begyndt med grød her for et par uger siden i håb om bedre nattesøvn, men indtil videre uden held.

Vi har efterhånden fået en rytme der ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 05/05.30: vågner, ammes, sover lidt videre i vores seng
Kl. 6.30: Står op
Kl. 8: ammes, ofte vil han ikke spise særlig meget, puttes til lur
Kl. 8-10/10.30 sover
Kl. 10.30: grød (spiser ca. 1 dl)
Kl. 12: Flaske, spiser ofte kun 50-70 ml, puttes til lur
Kl. 12-14/14.30 sover
Eftermiddag: Ammes
Kl. 16.30-17.30: sover
Kl. 17.30: Kartoffel/grøntsagsmos - spiser måske en kvart dl.
Kl. 19: Flaske, spise mellem 80-140 ml, det svinger meget
Kl. 1930: puttes til nat, falder selv i søvn uden problemer
Vågner herefter ofte og ammes natten igennem, indtil kl 06.30 hvor dagen så starter forfra.

Vi er efterhånden godt brugte herhjemme, så håber du kan hjælpe os med at få lidt mere sammenhængende søvn :)

Med venlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre