Svar: Morsyg

5. november 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres lille pige lige nu har rigtig meget brug for sin mor, og jeg synes derfor I skal gøre op med jer selv, hvor meget I lige nu vil kæmpe og hvad det er I kæmper for - for jeres datter er jo rigtigt glad for sin far. Når mor ikke er hjemme, så kan far få lov til det hele, de to hygger sig rigtig meget sammen, men når mor er i nærheden, så er hun rigtigt glad for mor... Og det er et eller andet sted jo okay:)

Jeg synes det er rigtig fint at I begge putter - det er f.eks. ikke nødvendigt at insistere på at far putter, hvis det giver meget mere ro og bedre sovevaner, hvis det er mor der gør det. Og lige nu lyder det som om at mor måske skal putte nogle aftener i træk, så I igen får lidt ro på. Men stille og roligt vil det være rigtig godt att far er med til alt det som leder op til putning - at I spiser i køkkenet, at far giver hende aftenbad, at far giver hende godnatgrød eller en banan i køkkenet, at far læser godnathistorie (eller at I evt. skiftes til dette) og at mor så kommer ind og kysser godnat. Jo mere far deltager i alt det op til putning, jo lettere vil han naturligt have ved at overtage selve putningen - men stadig er det rigtig vigtigt mor også siger godnat. Og mor kan stadig sagtens være i nærheden, ordne opvasken, lægge tøj sammen eller lignende praktiske ting.

Det er generelt vigtigt, at du deltager i tingene omkring jeres datter, ligesom far naturligt også skal være en del af det der foregår. I er fælles om tingene. Når og hvis far og datter gør noget sammen, så er det vigtigt at du også tager lidt del i dette og ikke nægter at tage del - det vil virke mærkeligt på din datter, at du pludselig ikke vil hende, hun vil meget let kunne føle det som en afvisning. Men det er samtidig også vigtigt at I med nogle ting holder fast i at far kan ligeså godt som mor kan - og at du signalerer dette.

Hvis far skærer hendes mad ud og hun protesterer og vil have mor til det, I sidder ved bordet sammen, så I er der begge to og far hjælper hende, som en helt naturlig del af måltidet, eller hvis hun ligger på puslebordet og ikke vil skiftes, og du er igang med at finde rent tøj til hende eller andet, hvor far ligeså godt kan skifte hende som du kan - så må I naturligvis godt holde fast i at "far gør det". Det er her rigtig vigtigt at du bakker op om at far kan ligeså godt som du kan, og også at du siger det direkte "far hjælper dig, jeg er lige her" - så hun hører at du mener, at far kan ligeså godt som dig. Men det skal være i situationer som er naturlige, og hvor det er naturligt at far netop kan ligeså godt - det skal ikke være situationer, som I skaber "for princippets skyld", hvis du forstår hvad jeg mener.

Det spiller naturligt ind, hvordan de sidste par år er gået hos jer - hvis hun har haft stor tendens til at foretrække mor, som det lyder som, så har du måske også haft tendens til at tage over, når hun har protesteret, og det har naturligt skabt en erfaring hos jeres datter om, at det er okay at kalde på mor, fordi du så kommer og overtager - det kan det naturligvis også være, fordi hun vil søge mor ekstra i nogle perioder - som en naturlig del af den udvikling hun går igennem. Men lige nu kan det være en erfaring, som I til en vis grad er nødt til at bryde. Derfor er det vigtigt at I ...

Annonce

... forældre også sætter jer og taler sammen, laver nogle aftaler om, hvornår far tager over, og hvordan det skal foregå - og så I følger samme regler og derfor også signalerer, at I fælles er enige, at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden. Og hele tiden naturligt med hensyn til hendes alder, hendes udvikling, hendes naturlige behov for at have sin mor og en opvejning af, hvornår mor naturligt er der for hende, og hvornår det så er okay at far tager over. For lidt og for meget af mor - Det er svært, jeg ved det godt.

Det er også rigtig vigtigt at I forældre viser at I er glade for hinanden. Det er rigtig vigtigt, at hun ser at I krammer, kysser, holder om hinanden, går med hinanden i hånden osv. når I går tur. Det er vigtigt, at hun på den måde oplever jer som en enhed. Hvis hun vil være med til at kramme og kysse, så skal hun naturligvis det, det er vigtigt, at hverken far eller datter holdes udenfor. Hun skal mærke, at I to er glade for hinanden, men skal naturligvis også mærke at I begge er glade for hende.

I kan prøve at lege en leg, hvor I lader hende "flyve" fra favn til favn. Hvor far holder hende og lader som om at han flyver hende over til dig eller omvendt - og hvor I prøver at lade som om at i vil give hende fra jer og så alligevel ikke. Det kan være en måde at lade hende mærke, at I vil hende begge to:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er for lille til at forstå forklaringer eller aftaler om at "Nu putter far dig og imorgen putter mor dig", eller "først skal du have nattøj på, så læser jeg historie og så kommer far og putter dig" - det forstår hun ikke. Det er ikke det samme som at sætte ord på, at hun hellere vil have sin mor. Når og hvis far på et tidspunkt prøver at putte igen, så kan far altså godt sige "jeg ved godt, du vil have mor, mor kommer ind og kysser, når jeg har læst historie" - og mor siger det samme "far læser, så kommer jeg og kysser" og det vil netop være rigtig fint, at det er mor som giver det sidste godnatkys, fordi hun så tydeligt viser behov for det.

Det er helt fint at du forsøger at holde dig i nærheden, så jeres datter kan søge dig, lige få et knus og få tanket lidt af sit "mor-depot" op og så derefter igen er parat til at lege med far, gå en tur udenfor med far eller lignende imens du bliver ind, laver aftensmad eller hvad der nu skal gøres. Du fortæller at "Jeg prøver ofte at være beskæftigede med praktiske ting i et andet rum, så jeg ikke er så let tilgængelig. Jeg tænker at det måske kan hjælpe så hun lader far komme mere og mere indover. Men det lader bestemt ikke til at virke for hun opsøger mig alligevel" - og jeg tænker at det er rigtig fint at du gør dette, og når hun så kommer ind til dig, så snak med hende "hej skatterpige, kommer du der", giv hende et knus, lad hende få din kontakt og nærhed og følg hende så tilbage til stuen, se hvad hun og far leger, interesserer dig lidt for dig, bak igen op om at de to kan rigtig fint og det er okay, før du så går igen.

Det vil også være rigtig godt hvis far og datter kan have noget som er for de to - det kan være noget de går til, svømning eller andet, som kun er for dem og hvor mor ikke deltager - det kan være med til at styrke deres bånd og det vil naturligvis være rigtig dejligt for far at mærke, at han også dur:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte