Svar: Lære at forstå et nej

4. november 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære far og mor

Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at jeres datter er begyndt at rejse sig og gå rundt ved møblerne - det er super fint og naturligvis en udfordring, fordi der så er flere ting at få fat i - og nu også lidt højere oppe :)

I skal naturligvis nu igang med et sikkerhedstjek - de er vigtigt at I fjerner ting, som kan være farlige for hende. ting hun ikke må hive i, ikke må komme i munden, ting som ikke må gå i stykker - visse ting skal flyttes uden for hendes rækkevidde. Og de ting, som I ikke kan flytte og som ikke er farlige for hende, skal hun så naturligvis lære at omgås.

Hendes udforskningstrang er stor, og det er rigtig vigtigt at lade hende undersøge, så meget som muligt. Det er især spændende for hende at undersøge de ting som hun ser I bruger tid på - det betyder at hun ofte vil have en særlig interesse for jeres mobiltelefon, fjernbetjeningen, jeres pengepung, dvd-afspilleren, bøgerne på hylden eller lignende.

Hun lærer ved at mærke, dufte, smage og lytte og lærer ved at gøre tingene igen og igen. Hun afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg piller ved fjernbetjeningen?" hun piller og I tager hende væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg piller ved fjernbetjeningen, så tager mor mig væk? Ja det gjorde hun. Ny hypotese "Tager far mig også væk?". Ja det gjorde han. Og hun lærer det ikke ved at I gør det et par gange, det skal prøves af rigtig mange gange igen og igen. Alt sammen en iboende trang i hende til at lære verden at kende.

Jeres datter er stadig så lille at hun ikke helt forstår og ikke kan rette sig efter et nej og faktisk skal det ses som noget positivt, at hendes udforskningstrang er så stor at hun overhører det nej hun får. For den bedste måde hun ...

Annonce

... lærer på er ved ikke at blive begrænset :)

Det er naturligt også spændende at finde ud af, hvordan I reagerer, når hun afprøver ting og derfor er det rigtig fint at I siger nej og ryster på hovedet, når hun gør noget forkert. Hun lærer på den måde stille og roligt at det her skal hun ikke gøre. Derudover vil det være en rigtig god idé at I lader en handling følge med. Det vil sige f.eks. fjerner fjernbetjeningen eller fjerner hende fra fjernbetjeningen samtidig med at I siger nej. Det forhindrer hende ikke i at gøre det igen og igen ... og igen, men stille og roligt vil hun begynde at høre det lille nej, som lyder inden i hende.

Når hun begynder at huske det, så vil I se at hun kikker på jer, I kan se at hun ved at nej'et kommer og alligevel kan hun ikke lade være - hendes udforskningstrang er for stor. Det er helt naturligt for den udvikling hun går igennem, og måden hun lærer på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil i denne alder også være en rigtig god idé at aflede hende - hun mister hurtigt interessen, hvis I viser hende noget andet, som er ligeså spændende og derfor kan det være en god idé at fjerne det hun piller ved og tilbyde hende noget andet. Hvis hun f.eks. roder i køkkenskufferne, så kan I give hende en skuffe med nogle plastbøtter eller lignende, som hun kan tømme igen og igen. Så når hun roder i en skuffe, så kan I fjerne hende fra den og vise hende, hvilken skuffe hun godt må rode i - på den måde møder I hende og sætter stadig lidt rammer for, hvad der er okay:)

Jeg håber I kan bruge dette videre og vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling": I den gennemgår jeg netop hvordan børn lærer og hvorfor de gør som de gør - og hvordan vi så kan møde dem :)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor