Brev:
Genert, stædig eller?
4. november 2013
Alder:
4 år, 2 mdr.
Genert, stædig eller?
Hej Helen
Denne mail omfatter vores store pige på godt 4 år. Både min mand og mig er ved at være både irriteret og kede af hendes opførsel overfor især andre børn.
Hun virker ekstrem genert.... Sådan så det kun er os og hendes bedsteforældre hun bare taler til, alle andre svare hun bare ikke, når de henvender sig til hende (hun står som forstenet og ser ekstrem sur og afvisende ud). Hun opføre sig sådan alle andre steder, både i bhv (hvor hun bruger sproget som en undskyldning, selvom vi ved hun forstår det meste engelsk der bliver sagt), eller blandt vores venner ELLER børn.
Det er nok det sidste der gør mest ondt på os, fordi vi nu kan mærke at de især lidt ældre børn, fra 4 år og op bare stopper med at henvende sig til hende. Jeg ved jo selv, af bitter erfaring, at være genert og indelukket bare gør at man har meget svært ved at få venner :(
Vi har lagt mærke til at når vi aflevere hende i bhv, så kommer hendes lille danske veninde på 3,5 år løbende hen og viser hende ting. Vores datter vender sig bare bort fra hende og vil op til os. Vi er begyndt at være hårde og sige at hun IKKE skal op til os når hun skal afleveres og vi følger hende derefter hen på samlingsmåtten hvor vi krammer hende, kysser hende og siger at vi snart ses (hun er kun afsted i 6 timer om dagen). Men hun virker forsat sur og tvær. Pædagogerne fortæller at hun er stille hele dagen, men leger godt med den danske pige. Det er jo positivt, men jeg tænker at hvis den anden lille pige fandt en anden (de er de to eneste danskere og har nok en samhørighed der), så ville vores datter nok hurtig blive skrottet, fordi hun jo åbenbart ikke kommer til andre, men lader dem komme til hende.
Overstående historie er bare et eksempel, det er præcis det samme hvis vi er til fødselsdage eller hjemme hos nogen eller fx på legepladsen.
Jeg har nu behov for at få indskudt at hun meget gerne vil andre børn. De selv samme børn hun virker afvisende overfor, snakker hun om derhjemme med stor glæde i stemmen. Hun elsker at være ude og være social og spørge tit om vi ikke skal ud og lege med andre børn.
Jeg kan til tider blive i tvivl om man kan være så ekstrem genert som hende, eller om vi har ladet hende få for lang snor når det kommer til imødekommenhed??
For hun ER også stædig. Til afslutning i bhv, hvor klassen skulle synge en sang, sang hun ikke med. Hun stod rank og jeg kunne se på hendes attitude at det har var rent stædighed (hun maste sig fx foran, hvis nogen stillede sig foran hende).
Bunder alt det i hendes egen usikkerhed?? Vi roser hende så tit, når hun gør gode ting. Især når hun er imødekommen. Vi har forsøgt at hun måtte få en m&m's hver gang hun sagde hej eller farvel (de kommes i en skål, som hun så får i weekenden). Men det virker ikke rigtig, som regel vinker hun farvel i bhv, men det er så også det.
Vi har også forsøgt at forklare at de andre børn jo tror hun er sur på dem, når hun ser så sur ud, men det svarer hun bare ikke på.
Jeg håber min rodet historie har givet lidt til at svare på dette spørgsmål: Hvordan kan vi hjælpe vores datter med at blive mere imødekommende??
Mange hilsner
Mor og far :)