Brev:
Lære at forstå et nej
4. november 2013
Alder:
11 mdr.
Lære at forstå et nej
Hej Helen
Endnu et spørgmål. Vi har brug for at vide om det vi gør er rigtigt, eller om vi kan gøre noget anderledes.
Vores datter rejser sig op at alt og går rundt mellem møblerne og væggene, og det er jo dejligt. Det giver selvfølgelig også lidt flere udfordringer, fordi hun så lige skal pille i alt. Jeg ved jo godt hun undersøger tingene. Vi har prøvet at fjerne nogen af de ting hun ikke må pille i. Men vi har jo stadig ting som højtaler og ledninger hun ikke må pille i. Vi siger nej det må du ikke i en besmtet tone, og viser hende i stedet alternativer, som hendes legetøj. Men det er som om at når hun først får et nej, skal hun lige udfordre os. så gør hun det bare igen og igen. Hun ser fræk ud når hun piller og kigger hen på os. Hvis vi har fokus på noget andet, som madlavning, har hun det også med at gøre nogen af de ting hun ikke må for at få vores opmærksomhed.
Hvordan kan vi gribe det bedst an, uden hun får for meget negativ kontakt? Og hvor bevidst er hun omkring det hun "ikke må"?
Venlig hilsen
Far og mor