Svar: Hvornår fortælle om flytning?

1. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det vigtigste for jeres datter er naturligt jer voksne og hun vil spejle sig i jer og de signaler I sender - så hvis I virker glade og trygge ved de beslutninger I tager, så vil hun naturligt ofte også føle sig mere glad og tryg ved situationen. Når det er sagt, så har hun dog en alder, hvor netop venner og legekammerater fylder mere og mere og som I selv nævner, så er det naturligt meget svært at skulle flytte fra bedstevennen i børnehaven.

Der er også rigtig meget tryghed i at kende stedet, hvor I bor. Hun føler sig hjemme der med alt hvad dertil hører - og hun kender også sin børnehave og er tryg ved de andre børn og voksne. så selvom I er der for hende og overordnet set er det vigtigste i hendes liv, så vil det være rigtig svært for hende pludselig at skulle flytte til Jylland med alt det nye, det naturligt bringer.

Jeg synes ikke I skal fortælle hende om flytningen før den er en 100 pct realitet og sandsynligvis ikke før ca 1 måned før I rent faktisk flytter. Det vil være meget svært for hende at forholde sig til det i længere tid - og så længe det "kun er planer" for jeres vedkommende, så skal hun ikke involveres i det.

Det er her også rigtig vigtigt at I ikke "hvisker" omkring jeres planer, når hun er i nærheden, - hun vil mærke at der er noget I ikke fortæller og vil føle at I skjuler noget for hende og det vil hun ...

Annonce

... naturligt ikke bryde sig om. Det bedste er, hvis hun så vidt muligt ikke skal spekulere på flytning og på hvad fremtiden bringer, men bare kan nyde den hverdag hun har lige nu.

Hvis I gerne vil inddrage hende, så skal det kun være i jeres "drømme". At I f.eks. taler om at I "drømmer om at flytte til Jylland", "drømmer om at få et nyt arbejde", "drømmer om at bo et sted med have", "drømmer om at bo tættere på bedsteforældre" eller hvad der nu kan være årsag til at I flytter eller overvejer at flytte. Hun vil her måske spørge om I skal flytte, og her er det vigtigt at I indtil videre siger, at det er ikke sikkert, for lige nu er det bare drømme. Det kan give en lille spiren til at flytning en dag måske bliver aktuelt "hvis drømmen går i opfyldelse", men hun kan stadig føle sig helt tryg og være i den hverdag, som hun har og er glad for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og hvis og når det så bliver aktuelt, så vil det være rigtig godt at I ca en måned før fortæller hende at I skal flytte, I kan køre over og se huset I skal bo i, så det hele bliver mere praktisk for hende, I skal hjælpe hende med at få fortalt det til børnehaven og bedstevennen, lave aftaler om, hvordan I siger farvel osv. I kan evt. lave et målebånd for de sidste dage, hvor I klipper en dag af dagligt, så det hjælper hende med at tælle ned og hun så ved, hvornår det er :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!