Brev:
Hvor mange timer i børnehave?
1. november 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hvor mange timer i børnehave?
Kære Helen:
Et sidste spørgsmål fra mig i denne omgang:
Vores datter går i børnehave 5 dage om ugen ca. 5 timer hver dag. Hun virker til at være rigtig glad for det, har især her efter sommer knyttet sig rigtig meget til særligt én anden pige derhenne, og har også jævnligt "faste" legekammerater, som hun virker til at lege rigtig godt med. I det hele taget synes jeg, hun virker til at trives rigtig godt derhenne, så det er jo dejligt:)
Mit spørgsmål går på, om du tænker, at det er for få timer for hende at være derhenne? Om vi risikerer at hun ikke er nok med socialt - fordi næsten alle de andre bliver hentet noget senere. Har egentlig ikke som udgangspunkt selv tænkt det, for synes jo også det er godt for hende at have tid herhjemme - til at få lidt mere ro på, til at lege selv, lege sammen med lillesøster, sammen med os, osv., og hun har kun et par enkelte gange spurgt om at få lov til at blive til frugt, og så har hun selvfølgelig fået lov til det. Vi har selvfølgelig også tænkt, at hvis hun med tiden virker til at have lyst til at være der længere/synes det er surt at skulle hjem, så vil vi jo bare rette planerne til efter det.
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg kan fornemme på/har hørt fra (i hvert fald noget af) personalet, at de synes det ville være godt, at hun, i hvert fald nogle dage, var der til frugt (dvs. 6½ time), så hun ikke går glip af det sociale dér og fordi hun er begyndt at få nogle særligt gode venskaber. Men kan hun ikke også godt nå at vedligholde venskaber og være med socialt på 5 timer om dagen? Vi skal snart have forældremøde, så snakker jo med dem om det dér, men blev bare lige lidt usikker på, om det er mig, der holder hende for meget hjemme?
En anden side af det er: hvis hun så skal være der flere timer, er det så uanset om hun selv har lyst eller ej? Synes jo det er godt, at der er ting, som vi bestemmer og som vi bare viser hende er en god idé, men har tænkt, at de 5 timer var det faste (det, som vi vurderede som vores/hendes behov, og som vi bestemte at sådan var det), og at hvis hun skulle være der mere end det, så skulle det være fordi hun selv havde et behov for det...
På forhånd tak for dit input...
Mange hilsner fra
Mig