Hvor mange timer i børnehave?

1. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Hvor mange timer i børnehave?

Kære Helen:

Et sidste spørgsmål fra mig i denne omgang:

Vores datter går i børnehave 5 dage om ugen ca. 5 timer hver dag. Hun virker til at være rigtig glad for det, har især her efter sommer knyttet sig rigtig meget til særligt én anden pige derhenne, og har også jævnligt "faste" legekammerater, som hun virker til at lege rigtig godt med. I det hele taget synes jeg, hun virker til at trives rigtig godt derhenne, så det er jo dejligt:)

Mit spørgsmål går på, om du tænker, at det er for få timer for hende at være derhenne? Om vi risikerer at hun ikke er nok med socialt - fordi næsten alle de andre bliver hentet noget senere. Har egentlig ikke som udgangspunkt selv tænkt det, for synes jo også det er godt for hende at have tid herhjemme - til at få lidt mere ro på, til at lege selv, lege sammen med lillesøster, sammen med os, osv., og hun har kun et par enkelte gange spurgt om at få lov til at blive til frugt, og så har hun selvfølgelig fået lov til det. Vi har selvfølgelig også tænkt, at hvis hun med tiden virker til at have lyst til at være der længere/synes det er surt at skulle hjem, ...

Annonce

... så vil vi jo bare rette planerne til efter det.

Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg kan fornemme på/har hørt fra (i hvert fald noget af) personalet, at de synes det ville være godt, at hun, i hvert fald nogle dage, var der til frugt (dvs. 6½ time), så hun ikke går glip af det sociale dér og fordi hun er begyndt at få nogle særligt gode venskaber. Men kan hun ikke også godt nå at vedligholde venskaber og være med socialt på 5 timer om dagen? Vi skal snart have forældremøde, så snakker jo med dem om det dér, men blev bare lige lidt usikker på, om det er mig, der holder hende for meget hjemme?

En anden side af det er: hvis hun så skal være der flere timer, er det så uanset om hun selv har lyst eller ej? Synes jo det er godt, at der er ting, som vi bestemmer og som vi bare viser hende er en god idé, men har tænkt, at de 5 timer var det faste (det, som vi vurderede som vores/hendes behov, og som vi bestemte at sådan var det), og at hvis hun skulle være der mere end det, så skulle det være fordi hun selv havde et behov for det...

På forhånd tak for dit input...

Mange hilsner fra
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder