Svar: Når hjernen er ond

30. oktober 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig igen :)

Din datter er 5 år gammel og "hjernen er ond" tænker jeg er en 5 årigs måde at fortælle på, at hun ikke altid tænker gode tanker - og det behøver jo ikke være unormalt, tværtimod. Faktisk så viser hun jo, at hun er udmærket klar over, at man ikke skal slå andre og hun viser dig tillid, når hun fortæller dig, at hun faktisk har lyst til det - hun er altså meget bevidst om, hvad hun føler, og hvad hun tænker og hun involverer dig i det.

Nogle gange kan det naturligvis virke enormt skræmmende, når børn sætter ord på hvad de tænker og føler. Man kan godt blive meget urolig og nervøs, når ens barn fortæller at "hjernen er ond" eller "hjerne tænker onde tanker" - men i jeres tilfælde tror jeg ikke det handler om at hun "hører stemmer" eller på anden måde er ude af balance og har brug for hjælp. Det er en måde hun beskriver sine følelser.

Det du gør er allerede rigtig fint - det er super at du forklarer at man "godt kan have lyst til at kaste med ting" ,"godt kan blive rigtig sur", "godt kan få lyst til at slå nogen" osv. - at det er helt naturligt og vi kan alle samme blive vrede, ligesom vi også kan blive kede af det.

Det vil også være rigtig fint at du taler med hende om, at du er glad for at hun fortæller dig, hvordan hun har det og du kan også rose hende for ikke at lytte til den del af hjernen som siger at hun skal slå - men i stedet lytte til den som siger at det må man ikke. Det er jo et eller andet sted et modenhedstegn at hun kan bevare roen og tælle til ti og ikke altid gøre, som hun har lyst til - og det kan man godt anerkende.

Derudover tænker jeg også at du måske nogle gange skal prøve at sætte ord på de følelser, som du måske tror ligger bag hendes udtryk og som er forklaringen på at hun måske har lyst til at slå eller på anden måde reagere. Så når hun fortæller dig, at hun har lyst til at slå dig, så kan du f.eks. svare med "du bliver ked af det, når jeg ..." eller "man kan godt blive gal, når ..." eller lignende. Så følelsen legaliseres og du forstår at hun bliver vred i ...

Annonce

... situationen - men så hun samtidig også får en ny måde at forklare sine følelser på.

Du fortæller at hun nogle gange slår sig selv og det synes jeg naturligvis ikke at hun skal gøre. Jeg tænker derfor at I skal give hende et redskab til at komme af med lidt af sine frustrationer. Kan hun ikke få en boksebold? Når hun så bliver vred og har brug for at slå, så kan hun slå på den. Det er naturligvis meget vigtigt at den ikke bruges i stedet for at I taler med hende om hendes følelser - at give hende en boksebold må ikke bruges i stedet for at hjælpe hende med at bearbejde det og bygge de vigtige forbindelser i hjernen, der fremover skal hjælpe hende - men netop i jeres situation, vil det måske hjælpe hende en gang imellem at kunne slå på den i stedet for at slå på sig selv eller jer. Og når hun slår på den, så bliver I jo også opmærksomme på, at der er noget galt og kan så gå ind til hende og tale med hende om, hvorfor hun er så vred lige nu, hvad hun skal afreagere på... bare en tanke :)

Dansk Psykologisk Forlag har lavet en bogserie om følelser hos børn. Her er en af titlerne "Gal på alt og alle". Den henvender sig til børn i alderen 4-8 år og deres forældre. Den er skrevet til familier, hvor barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede, hvor barnet har det man kalder for "problemvrede" - den handler om Peter og Sofie, som er meget forskellige, men som har det til fælles, at de alt for hurtigt blive vrede over alt for små ting - de bliver tit uvenner med deres forældre og de andre børn i børnehaven og i skolen kan godt blive bange for dem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeres datter er ikke vred på denne måde men jeg tænker at hun måske stadig vil kunne have glæde af nogle af historierne og I kan tale lidt om dem og om de forskellige følelser vi alle sammen kan ha.

Og så skal du naturligvis, som mor og den der kender din datter bedst, vurdere, hvornår du synes at hendes vrede, frustrationer, temperament osv. fylder for meget og om det er noget, du på et tidspunkt synes der skal en børnepsykolog ind over.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!