Når hjernen er ond

30. oktober 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Når hjernen er ond

Kære Helen,

Hvad gør man, når man er 5 år gammel og hjernen er ond? Ellere rettere hvad siger man til en 5-årig, der fortæller at hjernen er ond, og den siger at man skal slå?

Min datter slår meget sjældent. Hun ved det gør ondt og at vi og andre bliver sure og kede af det, hvis det sker. Men hun har et stort temperament og har stadigvæk svært ved nogle gange (specielt når hun er træt) at takle når tingene ikke lige gik, som hun havde forventet eller håbet på. Derfor har hun de sidste par år ligesom fået afløb for sine frustrationer ved at slå sig selv i stedet. Tidligere har det kun været en sjælden gang i mellem, men her på det sidste har hun brugt det lidt for meget, synes jeg.

Den anden aften fortalte hun mig så, at hjernen havde lyst til at slå mig, men hun ville ikke og at jeg var sød. Hun ville vide hvorfor hjernen er ond og hvordan man fik det til at gå væk og at det var derfor hun slog sig selv i hovedet for at få det til at gå væk. Vi fik så en snak om at det er ok at blive rigtig sur og have lyst til at kaste ...

Annonce

... med noget eller slå nogen, men at man selvfølgelig ikke måtte gøre det. Så må man hellere blive sur og skælde ud. Vi snakkede også om at hjernen jo for det meste er god og tænker søde tanker og at den jo faktisk allermest er god fordi den jo også lader være med slå, selvom den siger man skal.

Hun er på alle måder en rigtig sød og omsorgsfuld pige, der tænker meget på andre og hun for også ros for at være god til at hjælpe de små med at håndtere svære situationer. Hun har mange venner, er populær og er generelt en utroligt glad og snakkesalig og udadvendt pige.

Jeg roser hende for at fortælle mig hvordan hun har det og vi får som sagt nogle gode snakke om det, men helt ærligt så får jeg også en stor knude i maven over det. Jeg er virkelig kommet i tvivl om jeg håndterer det rigtigt og om det er almindeligt for hendes alder eller om der er noget vi skal være ekstra opmærksomme på, så det ikke bliver værre.

Håber du kan komme med et par gode inputs til hvordan du tænker at man bedst muligt håndterer det.

Mange hilsner herfra :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder