Brev:
Når hjernen er ond
30. oktober 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Når hjernen er ond
Kære Helen,
Hvad gør man, når man er 5 år gammel og hjernen er ond? Ellere rettere hvad siger man til en 5-årig, der fortæller at hjernen er ond, og den siger at man skal slå?
Min datter slår meget sjældent. Hun ved det gør ondt og at vi og andre bliver sure og kede af det, hvis det sker. Men hun har et stort temperament og har stadigvæk svært ved nogle gange (specielt når hun er træt) at takle når tingene ikke lige gik, som hun havde forventet eller håbet på. Derfor har hun de sidste par år ligesom fået afløb for sine frustrationer ved at slå sig selv i stedet. Tidligere har det kun været en sjælden gang i mellem, men her på det sidste har hun brugt det lidt for meget, synes jeg.
Den anden aften fortalte hun mig så, at hjernen havde lyst til at slå mig, men hun ville ikke og at jeg var sød. Hun ville vide hvorfor hjernen er ond og hvordan man fik det til at gå væk og at det var derfor hun slog sig selv i hovedet for at få det til at gå væk. Vi fik så en snak om at det er ok at blive rigtig sur og have lyst til at kaste med noget eller slå nogen, men at man selvfølgelig ikke måtte gøre det. Så må man hellere blive sur og skælde ud. Vi snakkede også om at hjernen jo for det meste er god og tænker søde tanker og at den jo faktisk allermest er god fordi den jo også lader være med slå, selvom den siger man skal.
Hun er på alle måder en rigtig sød og omsorgsfuld pige, der tænker meget på andre og hun for også ros for at være god til at hjælpe de små med at håndtere svære situationer. Hun har mange venner, er populær og er generelt en utroligt glad og snakkesalig og udadvendt pige.
Jeg roser hende for at fortælle mig hvordan hun har det og vi får som sagt nogle gode snakke om det, men helt ærligt så får jeg også en stor knude i maven over det. Jeg er virkelig kommet i tvivl om jeg håndterer det rigtigt og om det er almindeligt for hendes alder eller om der er noget vi skal være ekstra opmærksomme på, så det ikke bliver værre.
Håber du kan komme med et par gode inputs til hvordan du tænker at man bedst muligt håndterer det.
Mange hilsner herfra :-)