Svar: Om håndtering af gråd
26. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at du har købt min bog om gråd og trøst og er glad for den, tak :)
Det lyder umiddelbart som om at det netop er "skiftet" mellem at være i din favn og der nu skal ske noget andet, som din dreng bliver lidt ked af. Og det lyder rigtig fint, at du netop ved at snakke lidt med ham, klappe, lave lidt lyde og lidt sjov, får ham til at finde ud af, at det er okay, og at han ikke behøver være ked af det - og så stopper han jo fint med at græde.
Hvis er er rigtigt ulykkelig, har ondt eller andet, så vil du højst sandsynligt ikke kunne få ham til at holde op med at græde ved at klappe lidt og pludre sjovt. Han vil her måske lige holde pause i gråden, for at undersøge, hvad du har gang i, men så vil han højst sandsynligt begynde at græde igen. Du skal derfor ikke være bange for, at han lærer, at han ikke må være ked af det.
Nogle gange kan det faktisk være okay at vi hjælper vores børn med at komme lidt videre og ikke "hænge fast" i det som de synes er svært, og som gør dem kede af det. Lidt ligesom den 1.5 årige, som går rundt, falder, græder og vi så siger "hovsa, faldt du, op igen skat" - her lytter vi, reagerer og viser at vi har forstået at barnet faldt, men hjælper samtidig videre - og det må vi naturligvis gerne :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske