Svar: Flytte eller ikke flytte
21. oktober 2013
Alder:
4 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg har i mit virke som skolesundhedsplejerske talt med rigtig mange skolebørn, hvis forældre var skilt, og der er ingen tvivl om, at når man spørger børnene, så vil de allerhelst at forældrene bor tæt ved hinanden.
Det er rigtig vigtigt for børn at de kan gå eller cykle mellem deres forældre, at de på den måde kan flekse efter hvad de har lyst til og hvad der passer i hverdagen. Nogle børn siger "når jeg bliver sur på mor, så kan jeg bare gå over til far" - og det er ikke negativt ment.
De siger også "jeg behøver ikke tænke over, om jeg kan lege om eftermiddagen eller komme til en fødselsdag" - når forældrene bor geografisk tæt på hinanden, så har man naturligt lettere ved at deltage i de arrangementer, som klassekammeraterne inviterer til. Hvis man visse dage om ugen bor langt væk eller har længere rejsetid, så vil der være ting i hverdagen, man ikke kan gå til, og fester man er nødt til at sige fra overfor - ikke fordi man ikke rigtig gerne vil det, men fordi man er nødt til at sige nej, fordi man skal "hjem til far/mor".
Man kan også bedre gå til fodbold med de andre i klassen osv. fordi man geografisk er i området, hvor det foregår - både træningen og kampen i weekenden.
Det at forældrene geografisk bor tæt har altså stor betydning for barnets mulighed for at deltage i og have et socialt fællesskab med klassekammeraterne. Og den fleksibilitet der ligger i at barnet selv kan transportere sig mellem det ene og det andet hjem fremhæver børnene som meget vigtigt.
Når det er sagt, så har jeg dog også stor forståelse for, hvis du gerne vil flytte i større lejlighed, have altan, måske et mindre hus, lidt have eller lignende og måske vil der være mulighed for stadig at have dette i nærheden af hvor far bor. Så I stadig er i cykelafstand og så jeres dreng stadig kan mødes med venner efter skole osv uanset om han er hos dig eller sin far.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske