Svar: Flytte eller ikke flytte

21. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg har i mit virke som skolesundhedsplejerske talt med rigtig mange skolebørn, hvis forældre var skilt, og der er ingen tvivl om, at når man spørger børnene, så vil de allerhelst at forældrene bor tæt ved hinanden.

Det er rigtig vigtigt for børn at de kan gå eller cykle mellem deres forældre, at de på den måde kan flekse efter hvad de har lyst til og hvad der passer i hverdagen. Nogle børn siger "når jeg bliver sur på mor, så kan jeg bare gå over til far" - og det er ikke negativt ment.

De siger også "jeg behøver ikke tænke over, om jeg kan lege om eftermiddagen eller komme til en fødselsdag" - når forældrene bor geografisk tæt på hinanden, så har man naturligt lettere ved at deltage i de arrangementer, som klassekammeraterne inviterer til. Hvis man visse dage om ugen bor langt væk eller har længere rejsetid, så vil der være ting i hverdagen, man ikke kan gå til, og fester man er nødt til at sige fra overfor - ikke fordi ...

Annonce

... man ikke rigtig gerne vil det, men fordi man er nødt til at sige nej, fordi man skal "hjem til far/mor".

Man kan også bedre gå til fodbold med de andre i klassen osv. fordi man geografisk er i området, hvor det foregår - både træningen og kampen i weekenden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at forældrene geografisk bor tæt har altså stor betydning for barnets mulighed for at deltage i og have et socialt fællesskab med klassekammeraterne. Og den fleksibilitet der ligger i at barnet selv kan transportere sig mellem det ene og det andet hjem fremhæver børnene som meget vigtigt.

Når det er sagt, så har jeg dog også stor forståelse for, hvis du gerne vil flytte i større lejlighed, have altan, måske et mindre hus, lidt have eller lignende og måske vil der være mulighed for stadig at have dette i nærheden af hvor far bor. Så I stadig er i cykelafstand og så jeres dreng stadig kan mødes med venner efter skole osv uanset om han er hos dig eller sin far.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder