Brev:
Vil ikke spise om dagen og vågner meget om natten
22. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise om dagen og vågner meget om natten
Kære Helen.
Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og haft stor gavn af det. Nu er det dog blevet tid til selv at skrive til dig og søge et par gode råd. De seneste uger har vi haft en del udfordringer med vores lille søn, Villads, og vi ved efterhånden ikke, hvad vi skal gøre ved det, da det desværre ikke bliver bedre. Han er præcis 9 måneder og er de seneste par uger begyndt at kravle, rejse sig ved ting og gå med hjælp. Det er en fantastisk tid med ham, men vi fornemmer også, at alt det der sker i hans udvikling påvirker hans søvn og lyst til mad.
Vores ene udfordring består i, at han er begyndt at sove meget dårligt om natten. Han har altid haft et stort behov for søvn, og i lange perioder har han sovet rigtigt fint fra kl. 20 til ca. kl. 8 og er kun vågnet en enkelt gang i løbet af natten for at spise (ca. 100 ml) og måske et par gange for at få sutten. Han havde endda for en måneds tid siden flere nætter, hvor han ikke spiste om natten og sov fra kl. 20 til kl. 7 og kun vågnede for at få sutten. De seneste 2-3 uger er det dog kørt lidt af sporet for os. De første ca. 4 timer sover han som regel fint, men så vågner han omkring midnat og er ked af det. Nogle aftener har han været rigtigt ked af det og urolig, og har været vågen i op til halvanden time. Efterhånden falder han kun til ro efter at have fået en flaske på 200 ml omkring midnat, og derefter er resten af natten
urolig med mange opvågninger, og jeg fornemmer, at han drømmer meget, da han også græder lidt i søvne ind imellem.
Fra kl. 5.30 eller 6 er det oftest umuligt at få ham til at sove længere til trods for, at han ikke virker udhvilet. Det er de seneste uger blevet fast rutine, at vi tager ham ind i vores seng tidligt om morgenen, hvor det nogle gange lykkes os at få ham til at falde i søvn igen og sove en halv til en hel time længere. Vi har troet, at han vågnede tidligt, fordi han var sulten tidligt på morgenen, eftersom han havde fået sin natflaske så tidligt på natten, men hvis vi giver ham en flaske på 65 ml omkring kl. 6, vil han ofte ikke spise (eller måske kun spise ganske lidt af) sin havregrød kl. 8, så jeg har svært ved at tro, at han vågner tidligt, fordi han er sulten. Desuden falder han heller ikke til ro igen efter at have fået en lille flaske tidlig morgen, så det forsøger vi at undgå hvis muligt. Jeg bør nok tilføje, at han sover på sit eget værelse, så han burde ikke blive forstyrret af os i løbet af natten.
Vores bekymring går på, at han for det første plejer at sove rigtigt fint og kun spise ganske lidt om natten, hvor han nu er begyndt at sove meget uroligt og kræve en hel del mere mad end han plejer, og for det andet er han dårlig til at spise om dagen, som du kan læse nedenfor, så vi har forsøgt at minimere mængden af mælk om natten for at gøre plads til mad om dagen.
Kan vi forvente, at det blot er en fase, han går igennem, og skal vi således blot følge hans nye mønster om natten, eller bør vi gøre noget for at hjælpe ham og os til en bedre nattesøvn og mindre mad om natten? Det er måske ønsketænkning, men vi kunne rigtigt godt tænke os at komme tilbage til, at han kunne sove ca. 12 timer om natten, da han således har det langt bedre om dagen. Virker det urealistisk og for meget at forvente?
Vores anden udfordring ligger i, at han er ret vanskelig at få til at spise. Da vi begyndte med skemad, var han vild med stort set alt fast føde, vi præsenterede ham for, og det var en stor fornøjelse for både ham og os at spise. Da han var omkring 6-7 måneder, og det gik rigtigt fint med skemaden, begyndte han at afvise flasken helt og aldeles. Vi fulgte dine råd om at give ham lidt mindre måltider skemad for at have plads til mælk, men det hjalp desværre ikke rigtigt, så han fik kun flaske, når han halvsov. Nu vil han rigtigt gerne have sin flaske igen, men er begyndt at afvise stort set alt fast føde, som skal spises med ske eller gaffel. Det eneste, vi de fleste gange har held med, er at give ham mad med fingrene eller lade ham selv spise.
Det er resulteret i, at han ofte får rugbrød med pålæg til sine hovedmåltider, og frugt og rugbrød med ost eller smør til mellemmåltiderne. Det bliver til en del brød i løbet af en dag og betyder, at han desværre ikke får så mange grøntsager, som vi kunne ønske os. Vi tilbyder ham altid grøntsager og kød til aftensmad. Det lykkes os nogle aftener at få ham til at spise lidt af det, hvis vi giver ham det med fingrene, og hvis han selv kan spise lidt. Mange dage vil han ofte ikke spise ret meget ved måltiderne, hvilket betyder, at vi nogle dage ender med at prøve morgenmaden to gange inden hans formiddagslur og hans frokost to gange inden hans eftermiddagslur. Jeg føler, at det gør, at han kommer til at sidde lidt for meget i sin højstol med ”projekt mad” i løbet af en dag, og at det måske kommer til at skabe en lidt negativ stemning omkring mad og spisning for ham. Samtidig gør det det lidt vanskeligt at skabe og holde en daglig rutine for os.
Som nævnt, forsøger vi at være ret opmærksomme på, at han ikke skal spise for meget om natten for at have plads til mad om dagen, men jeg synes, det er lidt svært at skære ned på mælkeindtaget om natten lige nu. Som jeg også har nævnt, er han en lille fyr med et relativt stort søvnbehov, og det er meget tydeligt for os, at han ikke vil spise, hvis han er for træt, så vi forsøger ligeledes at værne om hans søvn både nat og dag. Selvom det er lidt svært at opretholde en daglig rutine lige nu, har jeg nedenfor skrevet op, hvordan en dag nogenlunde kan se ud for os.
Kl. 5.30/6.00 - Vågner og kommer de fleste morgener ind i vores seng, hvor han nogle gange sover videre til kl. 7.00/7.30. Ellers forsøger vi at holde ham i vores seng med lidt hygge, leg og stille og rolig opvågning.
7.00/7.30 - Står op
8.00 - Havregrød eller øllebrød med frugtmos (overvejer at erstatte dette med rugbrød/bolle med ost og smør og lidt frugt) + vand
10.00/10.30 - En flaske på 135 ml MME inden han puttes til formiddagslur på ca. 1 time og 15 min. Nogle gange får han lidt frugt, når han vågner fra sin lur.
12.30/13.00 - 1/4 – 1/2 rugbrød med pålæg, lidt grøntsager i hånden + vand. Spiser han ikke ret meget her, forsøger vi ofte igen, inden han puttes til eftermiddagslur.
14.30/15.00 - Puttes til eftermiddagslur på ca. 1 time og 15 min
Ca. 16.00 - Frugt + vand
18.00 - Aftensmad + vand
Vi har forsøgt at lægge et måltid grød her, som du ofte har foreslået andre, men det vil han ikke spise.
20.00 - 235 ml vælling inden han puttes til natten.
Ca. 00.00 - (Nogle gange tidligere, nogle gange senere) 200 ml MME eller en blanding af MME og vælling
Til trods for at han ikke spiser ret meget, er Villads størestedelen af tiden en glad og tilfreds lille dreng, social, meget nysgerrig og udforskende og med et gedigent temperament ☺ Jeg er dog ved at være en temmelig træt mor, som om morgenen er lidt bekymret over, at Villads allerede er bagud med søvn, og sidst på dagen ofte går med bekymring over, at han ikke har spist ret meget igen i dag, og hvordan natten mon så bliver. Det er til at leve med i en periode, men det er begyndt at tære lidt på både mor og far.
Jeg håber meget, at du kan give os et par gode råd med på vejen.
De bedste hilsner
Kristine