Svar: Mad og opdragelse

19. september 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Rigtig mange børn begynder i 8-10 måneders alderen at lukke munden, drejet hovedet, skubbe maden væk, når man nærmer sig med skeen og det handler ofte ikke om at barnet ikke kan lide maden eller ikke er sulten, men er ofte et spørgsmål om at barnet gerne vil spise selv.

Derfor er det rigtig godt at du hjælper din datter med at få mad i små hapsere, som hun kan sidde og forsøge at fange med tre fingre og stille og roligt øve sig i at bruge pincetgreb, ligesom hun også skal have større stykker, som hun kan sidde med i hånden og prøve at gnave sig igennem. Det appellerer til hendes lyst til at spise, når hun får mad, som hun selv kan sidde med og mad, som tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden.

MEN, når det er sagt, så er det stadig en rigtig god idé at supplere med lidt grød og mos. Det kræver rigtig stor koncentration at spise mad i stykker - at fange det, føre det med fingrene op til munden, tygge og bearbejde det - og når hun mister koncentrationen, så glider maden på gulvet, smattes ud i hænderne, køres rundt i håret og havner alle mulige andre steder end i maven - og det er vigtigt at hun får mad nok, for at få sit energibehov dækket. Hun bruger jo sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt med den alder hun har og det kræver en del mad - energirigtig mad og dermed en del skemad stadigvæk.

Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan servere lidt grød om morgenen - starte med at give hende lidt frugt, en ¼ bolle eller lignende i hånden, som hun kan gumle på og så se om ikke du kan få lov til at komme lidt grød i hende også. Det samme til frokost og aften - hvor hun sammen med mad i stykker også stadig skal have lidt moset mad. Det kan være kartofler moset med sovs, som du giver på en gaffel eller ske, det kan også være ris med sovs eller lignende. Det er helt okay og udgangspunktet er jeres mad.

Du kan med fordel bruge rester fra aftensmaden til frokost og du kan også med fordel vælge at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. På den måde kan det nogle gange lykkes at få både mos og hapsere i hende, så hun får lidt ekstra at spise.

Nogle gange kan det være nødvendigt at holde pause med skemad i et par dage og så forsøge igen. Hun må også gerne få lidt tykmælk med frugtmos, - mange børn kan faktisk godt lide surmælksprodukter og det kan få dem til at blive glad for skeen igen, netop at tilbyde dem dette :)

Med ...

Annonce

... hensyn til opdragelse, så skal du prøve at appellere til hende og det du gerne vil have hende til. "Ind i munden skat, mam mam, ind i munden", så hun hører, hvad du ønsker og ikke skælde ud, hvis det havner andre steder:)

Lad hende også meget gerne smage din mad, smage mad fra din tallerken, hvis det er mere interessant end hendes mad - selvom det er det samme I spiser :)

Giv hende få hapsere af gangen - når du giver hende brødhapsere, så kun 2-3 af gangen, så hun spiser dem og kan koncentrere sig om det og når det er spist, så får hun en mere. Det kan hjælpe hende til at fokusere og dermed gøre at mindre ryger på gulvet og mere i munden.

Læg evt. hapserne / det du vil have hende til at spise på en ensfarvet tallerken eller undvær tallerkenen og server direkte på et ensfarvet plastik underlag. Det hjælper hende også til at koncentrere sig om maden og hvad det er hun skal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sørg for at hun har mulighed for at lege i sandkasse, kan lege med vand, bøtter, kander, er med til at bage boller og får bolledej i hænderne osv. uden for måltiderne. Jo mere du kan stimulere hendes lyst til at mærke og smatte med hænderne uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke behøver smatte så meget med maden, når hun sidder ved bordet:)

Hun er måske lige lille nok til gaffel, men det kan forsøges. Prøv med to gafler - så du hele tiden hjælper hende - du sætter maden på, giver hende i hånden og hun spiser, du sætter på den anden gaffel, hun giver dig den tomme gaffel, får den nye, spiser selv, du sætter maden på den første gaffel, giver hende den, I bytter, hun spiser selv, osv.

Og så skal du tro på og acceptere at hun spiser det, hun lige nu har behov for. Det gør ikke noget, hvis hun kun spiser 5 skefulde og et par hapsere - det vigtigste er at hun spiser. Du skal til gengæld så sikre hende mange måltider i løbet af dagen og har hun ikke spist så meget til det ene, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. Du skal også sikre at der til hvert måltid er både noget hun selv kan spise med fingrene, med sine hænder, med gaffel og også gerne lidt som du så kan hjælpe hende med (hvis hun vil have det). Og lad ikke et måltid vare mere end ca 15-20 minutter, hvis det trækker længere ud, så bliver hun for træt. Det er bedre med små hyppige måltider - lidt og tit :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor