Svar: Mad og opdragelse
19. september 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Rigtig mange børn begynder i 8-10 måneders alderen at lukke munden, drejet hovedet, skubbe maden væk, når man nærmer sig med skeen og det handler ofte ikke om at barnet ikke kan lide maden eller ikke er sulten, men er ofte et spørgsmål om at barnet gerne vil spise selv.
Derfor er det rigtig godt at du hjælper din datter med at få mad i små hapsere, som hun kan sidde og forsøge at fange med tre fingre og stille og roligt øve sig i at bruge pincetgreb, ligesom hun også skal have større stykker, som hun kan sidde med i hånden og prøve at gnave sig igennem. Det appellerer til hendes lyst til at spise, når hun får mad, som hun selv kan sidde med og mad, som tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden.
MEN, når det er sagt, så er det stadig en rigtig god idé at supplere med lidt grød og mos. Det kræver rigtig stor koncentration at spise mad i stykker - at fange det, føre det med fingrene op til munden, tygge og bearbejde det - og når hun mister koncentrationen, så glider maden på gulvet, smattes ud i hænderne, køres rundt i håret og havner alle mulige andre steder end i maven - og det er vigtigt at hun får mad nok, for at få sit energibehov dækket. Hun bruger jo sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt med den alder hun har og det kræver en del mad - energirigtig mad og dermed en del skemad stadigvæk.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan servere lidt grød om morgenen - starte med at give hende lidt frugt, en ¼ bolle eller lignende i hånden, som hun kan gumle på og så se om ikke du kan få lov til at komme lidt grød i hende også. Det samme til frokost og aften - hvor hun sammen med mad i stykker også stadig skal have lidt moset mad. Det kan være kartofler moset med sovs, som du giver på en gaffel eller ske, det kan også være ris med sovs eller lignende. Det er helt okay og udgangspunktet er jeres mad.
Du kan med fordel bruge rester fra aftensmaden til frokost og du kan også med fordel vælge at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. På den måde kan det nogle gange lykkes at få både mos og hapsere i hende, så hun får lidt ekstra at spise.
Nogle gange kan det være nødvendigt at holde pause med skemad i et par dage og så forsøge igen. Hun må også gerne få lidt tykmælk med frugtmos, - mange børn kan faktisk godt lide surmælksprodukter og det kan få dem til at blive glad for skeen igen, netop at tilbyde dem dette :)
Med hensyn til opdragelse, så skal du prøve at appellere til hende og det du gerne vil have hende til. "Ind i munden skat, mam mam, ind i munden", så hun hører, hvad du ønsker og ikke skælde ud, hvis det havner andre steder:)
Lad hende også meget gerne smage din mad, smage mad fra din tallerken, hvis det er mere interessant end hendes mad - selvom det er det samme I spiser :)
Giv hende få hapsere af gangen - når du giver hende brødhapsere, så kun 2-3 af gangen, så hun spiser dem og kan koncentrere sig om det og når det er spist, så får hun en mere. Det kan hjælpe hende til at fokusere og dermed gøre at mindre ryger på gulvet og mere i munden.
Læg evt. hapserne / det du vil have hende til at spise på en ensfarvet tallerken eller undvær tallerkenen og server direkte på et ensfarvet plastik underlag. Det hjælper hende også til at koncentrere sig om maden og hvad det er hun skal.
Sørg for at hun har mulighed for at lege i sandkasse, kan lege med vand, bøtter, kander, er med til at bage boller og får bolledej i hænderne osv. uden for måltiderne. Jo mere du kan stimulere hendes lyst til at mærke og smatte med hænderne uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke behøver smatte så meget med maden, når hun sidder ved bordet:)
Hun er måske lige lille nok til gaffel, men det kan forsøges. Prøv med to gafler - så du hele tiden hjælper hende - du sætter maden på, giver hende i hånden og hun spiser, du sætter på den anden gaffel, hun giver dig den tomme gaffel, får den nye, spiser selv, du sætter maden på den første gaffel, giver hende den, I bytter, hun spiser selv, osv.
Og så skal du tro på og acceptere at hun spiser det, hun lige nu har behov for. Det gør ikke noget, hvis hun kun spiser 5 skefulde og et par hapsere - det vigtigste er at hun spiser. Du skal til gengæld så sikre hende mange måltider i løbet af dagen og har hun ikke spist så meget til det ene, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. Du skal også sikre at der til hvert måltid er både noget hun selv kan spise med fingrene, med sine hænder, med gaffel og også gerne lidt som du så kan hjælpe hende med (hvis hun vil have det). Og lad ikke et måltid vare mere end ca 15-20 minutter, hvis det trækker længere ud, så bliver hun for træt. Det er bedre med små hyppige måltider - lidt og tit :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske