Brev:
At falde i søvn - 9 mdr.
19. september 2013
Alder:
9 mdr.
At falde i søvn - 9 mdr.
Kære Helen,
Nu kommer brevet, som nok skulle have været sendt for længe siden.
Jeg har en datter på 9 mdr., som har rigtig svært ved at falde i søvn. Det har faktisk været et problem siden fødslen. De første tre mdr. efter fødslen havde hun kolik i meget svær grad. Hendes far og jeg fik tillagt hende en masse dårlige vaner, da det i den periode drejede det sig om at klare sig igennem de næste par timer. Alle midler blev taget i brug, for at få hende til at falde i søvn; Hun blev svøbt de første tre mdr., da det var det eneste der kunne få hende til at falde til ro. Hun sov i en slyngevugge, som aflastede os lidt i nattetimerne og vi vuggede hende i søvn i voksiposen, inden hun kom ud at sove i barnevognen, som skulle være i bevægelse, for at hun sov.
Hun har sovet i sit eget værelse fra hun var 3,5 mdr., da hun vågner meget let.
Vores situation lige nu er, at vi kæmper en kamp, for at få vores datter til at falde i søvn. Hun sover også i sin seng, da hun ikke sover mere end 30 min i barnevognen fordi hun har sele på der. Når hun skal puttes forsøger vi at gøre det samme hver gang; Vi går på værelset, skifter bleen, læser en bog, putter hende i dynen og hun får en flaske hos os. Herefter ligges hun i sengen. Hun får ikke flasken i sengen, da hun ikke bliver liggende men rejser sig op, og tror hun skal lege. Det kan tit tage op til en time, før hun ligger sig til at sove - som regel mens hun bliver strøget på ryggen og der nynnes. først når vi kan høre på hendes vejrtrækning at hun sover, kan vi liste ud af værelset.
I dagtimerne sover hun 1-2 gange oftest 1,5 time ad gangen. Om aftenen puttes hun mellem 19.30-20 og ved 21-tiden sover hun. Frem til kl. 23 vågner hun et sted mellem en og to gange. Hun skriger og er slet ikke til at trøste. Tidligere kunne jeg berolige hende, og hun faldt i søvn igen, men den sidste tid, er der intet der virker udover en flaske mælk. Hun vil ikke tage sutten længere og er ligeglad med en nusseklud eller bamse. Kl. 01 vågner hun igen og falder først til ro når hun får flasken, og det samme gør sig gældende, når hun vågner mellem kl. 03-04. kl. 7 står vi op.
Hun var seks mdr., da jeg stoppede med at amme og her fik hun mælk to gange henover natten; omkring midnat og mellem 03-05. Da det så blev flaske, holdt vi fast i tidspunkterne og fik i en periode skåret det ned til kun at være en flaske som lå efter kl. 03.
Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at de mange flasker vi er oppe på nu, hverken skyldes sult eller tørst. Det er hendes måde at søge trøst og tryghed på. Det er bare ikke nogen holdbar løsning. Vi har prøvet at komme vand i flasken, og det dur ikke. Vi synes, vi har forsøgt at være vedholdne og prøvet at lære hende, at vi kan trøste fremfor flasken, men når vi har været oppe to timer med en ked datter er det svært at holde fast og vi har givet efter. Når hun vågner om natten og græder, søger hun døren til værelset, og er vi gået ud fra værelset falder hun til ro. Ligeså snart vi går tilbage til værelset begynder hun at græde igen.
Er der noget vi gør helt forkert eller noget vi ikke ser? Vi er nødt til at gøre et eller andet anderledes. Som det er nu, er det hverken holdbart for vores datter eller os.
Mange oplyser hvad barnet får at spise henover dagen, så for en sikkerheds skyld får du også lige det med.
Kl. 07 står vi op
Kl. 08 havregrød med lidt frugtmos og mælk af kop
Kl. 10 et stykke frugt og vand af kop.
Kl. 11 rugbrød med banan, leverpostej eller andet smørbart pålæg, kogte grøntsagsstave og mælk af kop
11.30 flaske mælk inden lur
Efter lur og frem til kl. 16 grød og vand af kop
Herefter flaske mælk inden lur
Kl. 18 kartoffelmos/ris, kogte grøntsager, kød/ fisk og mælk af kop
Kl. 19.30-20 flaske mælk.
Vi håber, du vil svare på vores brev,
Venlig hilsen
en fortvivlet mor og far.