Svar: At blive storebror som 2 årig
4. september 2013
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med at du venter dig, hvor er det bare dejligt at I skal have en lille ny i huset og bliver en lille familie på fire :)
Det er naturligvis hårdt at få en lille baby, som kræver en rigtig meget, når man samtidig også har en toårig, som jo stadig er en lille dreng. Men faktisk så tænker jeg, at det nogle gange kan være en fordel - for I er jo nødt til at tage jer af storebror. Visse ting vil han kunne selv og det er rigtig fint, men der vil stadig være mange situationer, hvor I er nødt til at hjælpe ham. I vil ofte ikke kunne sige "nu må du lige vente" eller "kan du ikke selv lige gå ud og ..." og på den måde vil han ikke mangle jer eller risikere at bliver overladt til sig selv - fordi han jo trods alt ikke er ældre end han er. Og ja - det bliver hårdt for jer, at have to børn, som kræver jer rigtig meget, men det kan sagtens lade sig gøre.
Og samtidig vil børnene naturligt også få stor glæde af hinanden netop fordi der kun er 2 års forskel - måske ikke lige de første par år, men hen af vejen, så vil de kunne lege mere sammen og have glæder og oplevelser sammen:)
Og bare det at du allerede nu bekymrer dig omkring, hvordan det hele skal gå, viser jo at du vil være og er meget opmærksom, så jeg er ret sikker på at storebror ikke vil lide nød.
Det er som du skriver rigtig godt, hvis I forældre kan dele jer lidt, så I skiftes til nogle gange at være sammen med storebror alene, så han stadig føler sig prioriteret af jer begge. Og det vil være helt naturligt at far og søn i en periode bruger lidt mere tid sammen, fordi mor sidder og ammer og naturligt er nødt til at tage sig mere af den lille ny. Og det vil være rigtig fint at inddrage storebror i amningen, så det bliver en hyggestund for jer alle tre - hvis han har lyst og det kan lade sig gøre, ligesom storebror også kan hjælpe dig med at finde bleen, hente sutten osv. som kan være små ting, der gør at han føler sig betydningsfuld.
Med hensyn til at sove sammen, så er det helt fint hvis I gerne vil bibeholde samsovning hos jer, fordi alle på den måde sover bedst. Det kan sagtens lade sig gøre. Det kræver dog en ret stor seng og at I har plads i soveværelset. Jeg har været hos en familie, som havde bygget en seng selv, den fyldte fra den ene side af soveværelset til den anden, jeg tror den var næsten 4 meter bred og alle sove på rad og række. Jeg har også været hos flere familier der har forlænget deres dobbeltseng med en bred boxmadras på ben - den skal naturligvis passe i højden til dobbeltsengen og så lagt en topmadras på, så der ikke er nogen revner, som børnene kan trille ned i, men så børnene ligger på et fladt underlag, som anbefalet og på den måde har der igen været plads til alle:)
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Barn nummer to" af Lykke Møller Kristensen. Jeg tror den er udsolgt fra forlaget, men du kan låne den på biblioteket. Du kan også læse bogen "Søskende" af Margrethe Brun Hansen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :) Opstår der udfordringer, så tager vi det undervejs :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske