Svar: Forholdet mellem mor og datter

24. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære SMO

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af, hvad der sker hos jer og alle dine tanker og følelser :)

Det lyder som om at I forældre har det rigtig godt sammen. I skændes ikke, I er oprigtigt glade for hinanden, ser hinanden og nyder hinandens forskellighed - og faktisk lyder det som om at I er ret enige om, hvordan tingene skal foregå hos jer, hvordan I skal opdrage. Og det er rigtig godt og rigtig vigtigt.

Hos jer lyder det som om at far ofte har været "den, der har taget over" - det er måske gået lidt nemmere, hvis far gjorde tingene og I har på den måde undgået forskellige konflikter. Og det er naturligvis helt okay, at man en gang imellem vælger, hvilke kampe man skal tage - men det er rigtig vigtigt at far signalerer overfor jeres datter, at du kan ligeså godt som ham. Det er vigtigt at hun hører, at han bakker 100 pct. op om dig, at han ikke tager over, at han ikke retter på dig osv. men at måden du gør tingene på er fuldstændig ligeså god, som det han gør.

Og da hun er en velformulerende pige, så er det helt fint, hvis far en gang imellem siger "jeg ved godt, du gerne vil have mig, men nu hjælper mor dig!" eller "mor kan ligeså godt som jeg!" eller som han allerede har gjort "jeg vil ikke have at du råber sådan af mor!". Og så må hun en gang imellem blive sur, men så er det sådan og så må I efterfølgende tale om, hvordan tingene er og skal være, for i jeres hjem skal der være plads til jer alle sammen.

Det er rigtig vigtigt at I fremstår som en enhed og at hun ikke får fornemmelsen af at hun kan spille jer ud mod hinanden. Hun skal mærke, at der er et særligt bånd mellem mor og far og hun skal kunne se, at I er glade for hinanden. Det er rigtig godt hvis I kysser og krammer, knuser, holder i hånd osv. Hun skal naturligvis ikke føle sig udenfor og hvis I krammer, så skal hun naturligvis inviteres med, men hun skal mærke at I to har en særlig betydning for hinanden.

Børn i jeres datters alder vil ofte gerne bestemme. De vil gerne mærke at deres mening tæller og have fornemmelsen af at have indflydelse. Det er vigtigt at have en rolle i familien. Og når hun gerne vil bestemme - det kan være at bestemme, hvem der skal hente hendes bamse, eller hvem der skal svare på hendes spørgsmål eller hvor I skal sidde ved middagsbordet, så skal I nogle gange lade hende bestemme, men andre gange melde klart ud, at det er jer der bestemmer i dag.

Måske har I oplever at hun kræver at sidde ved siden af far ved bordet - og det kan hun godt nogle gange, men det vil være rigtig godt, ...

Annonce

... hvis far en gang imellem siger "jeg vil sidde ved siden af mor" - igen for at markere, at alle har en plads i jeres familie og mor ikke skal holdes ude.

Når hun beder far om noget, så kan far nogle gange godt sige "det hjælper mor dig med", uden at spørge dig eller uden at lægge op til at det kan diskuteres. Mor kan ligeså godt som far kan og han må gerne holde fast i at "nu hjælper mor dig, jeg er lige igang med ...".

Og du må så også gerne selv sige "jeg ved godt, du gerne vil have far, men nu hjælper jeg dig", så du forklarer hende og viser hende, at du jo rigtig gerne vil hende:) Og det er faktisk også helt okay, at du nogle gange siger direkte, at du bliver ked af det, når hun ikke taler pænt til dig :) Det er her dog vigtigt at du prøver ikke at virke fornærmet - for hvis hun mærker, at du reagerer og bliver ked af det, så er det naturligt også en følelse og en reaktion, som er ekstra spændende at udforske. Det kan derfor nogle gange gøre, at hun bliver ved, for at se, hvad der sker. Ikke for at være bevidst ond eller have bevidste bagtanker om at gøre dig ked af det, men mere en undren, en udforskning i hvordan kan jeg med min reaktion få andre til at reagere - hvad gør det, jeg gør, ved andre - som er meget vigtigt læring netop i 3 års alderen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og nogle gange skal du derfor gøre det modsatte - i stedet for at trække dig fra hende, så give hende ekstra kontakt - f.eks. sige "Din lille bøllespire, må mor ikke hjælpe dig?! Ved du hvad vi gør ved bøller her i familien, dem kiiiiiilder vi!" og så tage fat i hende, holde hende, kilde hende osv. så hun får masser af fysisk kontakt og får det modsatte af hvad hun afprøver - i stedet for at du trækker dig, i stedet for at far tager over, så skal du tættere på hende og netop vise hende, at du rigtig gerne vil hende og at hun ikke kan skubbe dig væk:)

Det vil også være rigtig godt, hvis du og din datter kan gå til noget, som kun er for jer to. Det skal være noget som I to har sammen. Hvis hun spørger om ikke far skal med, så svarer du "nej det er kun for dig og mig skat" - ligesom far kan sige "det er for dig og mor", og naturligt bakker op om at det er noget I to har sammen.

Og så skal du naturligvis også lade far og datter have deres specielle bånd sammen. Det er helt normalt at især piger i 3-4 års alderen har en særlig præference for deres far. Det man kan kalde for "giftes med farmand-alderen". Far er særligt interessant, fordi han er det modsatte køn :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, stort knus med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.