Svar: Begyndt at slå igen

21. august 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når børn vælger at slå, sparke, rive i hår, bide osv. så er det ofte udtryk for at barnet mangler ord. Jeres dreng kan ikke finde ud af at udtrykke sine følelser med ord og derfor vælger han i stedet at slå.

Med den alder han har, så kan I stadig godt aflede ham og det kan være en rigtig god idé. Det betyder at I skal prøve at lægge mærke til, hvornår det er han slår - hvilke situationer udløser det og så forsøge at undgå netop disse situationer. Det betyder ikke, at han så altid skal have sin vilje, hvis han f.eks. får et nej, men at I stadig skal sige nej og så naturligvis være bevidst om, at dette nej, kan udløse at han slår.

En afledning kan være at tilbyde et alternativ, så I ikke kun siger nej, men også giver et forslag, så han stadig føler sig mødt f.eks. "nej, du kan ikke få kiks, men se, her er lidt frugt" eller lignende.

Hvis han slår jer, og er på jeres arm eller på jeres skød, så sæt ham fra jer. Det er vigtigt at han mærker, at han ikke kan sidde på skødet, hvis han slår. På samme måde, hvis han slår eller sparker ud efter jer - rejs jer og gå væk fra ham. Vis ham at den opførsel interesserer I jer ikke for, han får ikke ekstra opmærksomhed når han opfører sig sådan. Og vis ham så til gengæld, masser af opmærksomhed, når han gør noget, som I er rigtigt glade for - når han opfører sig på en måde, som I gerne vil se mere af.

I skal prøve at vise jeres dreng, det I gerne vil lære ham. Du skriver "Vi siger til ham at han skal stoppe, men han bliver stadig ved med at råbe, og hvis vi så hæver stemmen også og bliver sur på ham så råber han mere" - jo mere I råber, jo mere råber han og det er rigtig vigtigt at I viser ham det, som I gerne vi lære ham. Han bruger jer som et spejl og jo mere rolige I kan være, jo mere rolig bliver han naturligt også. Det er derfor vigtigt at I kan bevare roen og overblikket :)

Når han kommer hen og fortæller dig, at han har slået far, så er det på samme måde vigtigt at du igen husker at han lærer af måden du reagerer på. Det er derfor vigtigt at du fortæller ham, at det må han ikke. At du i din mimik signalerer at det synes du ikke er sjovt og at du så tager ham med hen til far, så ...

Annonce

... han kan sige undskyld.

Der kan være rigtig mange årsager til at jeres dreng slår og som udgangspunkt er det vigtigt at kende årsagen, for så er det også lettere at handle rigtigt.

1. Han kan slå fordi han er vred og vreden løber af med ham. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som han til sidst ikke kan kontrollere.

2. Han kan slå fordi han føler sig trængt op i en krog. Det kan være måden at gå i forsvar på. At han oplever en slags "jeg kan ikke komme væk fra det her" og derfor fysisk siger fra.

3. Han kan slå fordi I ikke lytter til ham. Hvis I ikke har opmærksomheden på ham og han føler at I ikke ser ham, ikke hører ham, ikke lytter til hvad han vil - så kan han slå for at gøre opmærksom på sig selv.

4. Han kan slå, fordi han gentagende gange oplever at det virker - når han slår, så får han jeres fulde opmærksomhed, så får han en voldsom reaktion.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

5. Han kan slå fordi han har lært det. Det kan være hvis han bliver hevet i armen eller selv bliver slået over fingrene, når han piller ved noget han ikke må røre ved - ja så lærer børn, at det er sådan man skal gøre.

6. Han kan slå fordi han oplever andre børn slå - børn lærer af hinanden og efterligner hinanden .

7. Han kan slå uden at I kan forklare hvorfor. Det kommer lige pludselig ud af den blå luft.

8. Han kan slå, fordi han er kommet ind i en rolle, hvor det næsten forventes af ham at han reagerer sådan. Børn kan godt få rollen som den der skubber, bidder, eller slår. Det kan ske, hvis barnet gentagende gange får skæld ud og irettesættes voldsomt, det forstærker hans adfærd. Nogle børn havner i rollen som "den ingen gider lege med, fordi han altid reagere fysisk" - og det gør ofte problematikken værre.

Uanset hvad årsagen er, så er det rigtig vigtigt at I forsøger at undgå at han kommer i de situationer, hvor han forløber sig. Han skal helst ikke nå dertil, hvor han kommer til at slå og når det så en gang imellem alligevel sker, så prøv at komme væk fra det, f.eks. ved at sætte ham fra jer eller gå væk og lave noget andet - så opmærksomheden, når han slår er langt mindre, end når han gør noget dejligt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor