Svar: Mad og konflikter
20. august 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg synes faktisk det lyder som om at I gør det rigtige:
- I laver familiemad, det vil sige børnevenlige retter, hvor der altid er mindst en ting, som I ved at jeres dreng kan lide.
- I laver ikke specielle retter til ham eller giver ham en 2. eller 3. ret, hvis han afviser det han får tilbudt.
- I sørger for at spisetiden passer, så han ikke er for træt, og så der stadig er tid til lidt hygge efter aftensmaden.
- I er opmærksomme på hvad han tilbydes af mellemmåltider i løbet af dagen, så han ikke er fyldt med sukker, der naturligt fjerner hans appetit og lyst til at spise.
- I forsøger at gøre spisesituationen hyggelig ...
Så hvad mere kan I gøre ... Tja - man kan diskutere hvor smart det er at bedsteforældrene mader ham og lader ham spille eller se på Ipad imens han får mad. Vi kan godt være enige om at det er et skråplan. Som udgangspunkt kan børn godt skelne at regler kan være forskellige alt efter om man er hjemme eller ude, og I kan naturligvis godt prøve at forklare ham, at selvom det er sådan hos mormor, så er det ikke sådan hos jer. Og så naturligvis anerkende den frustration, der så opstår, når han finder ud af, at I holder fast i jeres regler.
Det er dog generelt en ret god idé at man som voksne er nogenlunde enige om, hvordan man "opdrager", især når mormor og morfar jo passer ham fast en gang om ugen. Var det kun en gang imellem at han fik "lov til at lege baby", så var det fint, men han har tydeligvis rigtig svært ved at skelne, hvorfor han får lov hos mormor og morfar og ikke får lov derhjemme, og det problematiseret jo yderligere af, at han "spises af" før I kommer, så I er med til at acceptere at han sidder og spiller Ipad, imens I andre så spiser og dermed indirekte også med til at acceptere, at han bliver madet og ser Ipad imens.
Naturligvis kan han være træt om aftenen og have brug for jeres hjælp til at skære maden ud i mundrette stykker, blive opfordret til lige at spise et stykke frikadelle mere, eller at I hjælper ham med at få en bid mad i munden. Men han bør ikke få grød og blive madet som en baby, som et fast ritual.
Det lyder som om at det bliver svært at lave om på rutinerne hos mormor - og så må det være sådan. Men det ændrer ikke på, at I hjemme må holde fast i at her er reglerne anderledes.
I fortæller at udfordringerne ofte starter allerede før I spiser, fordi han er igang med en film eller bare en leg. Jeg synes ikke I skal rykke spisetiden frem, men holde fast i at I spiser ca kl 18 ... men jeg vil foreslå at I forsøger at komme væk fra TV, Ipad osv. før spisetid. Han skal ikke være foran en skærm - for han kan ikke slippe det og det fylder rigtig meget for ham, også under måltidet. Det fylder for meget. Så TV, Ipad osv. det er noget man kan få lov til, når man har spist sin aftensmad (eller i hvert fald gjort et forsøg på at spise og har deltaget ved middagsbordet).
Jeg vil foreslå jer, at I inden aftenmaden indfører en gåtur - den ene af jer kan gå en tur sammen med jeres dreng - I kan også gå ud og spille bold, køre en tur på løbecykel, 3 hjulet løbehjul eller hvad han nu kan tænkes at ville være med til - og den anden gør aftensmaden klar. Når I så kommer hjem, så er I klar til at spise og han skal med det samme sætte sig til bords.
En anden mulighed er at lade ham få et bad før aftensmaden, så han bliver gjort klar til natten med bad, nattøj osv. før han sættes ved bordet.
Og en tredje mulighed er, at I inddrager ham i madlavningen, borddækningen osv. Det er faktisk en rigtig god idé at give ham en rolle i forhold til spisetid. Han kan sagtens være med til at komme udskårede grøntsager i skåle og sætte dem på bordet. Han kan sagtens dække bord med tallerkener, bestik, glas, servietter osv. Og det at inddrage ham, give ham en rolle, er også med til at vise ham at han jo er en stor dreng - som netop kan hjælpe mor og far og at han er vigtig for jeres familie.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske