Svar: Mad og konflikter

20. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg synes faktisk det lyder som om at I gør det rigtige:

- I laver familiemad, det vil sige børnevenlige retter, hvor der altid er mindst en ting, som I ved at jeres dreng kan lide.
- I laver ikke specielle retter til ham eller giver ham en 2. eller 3. ret, hvis han afviser det han får tilbudt.
- I sørger for at spisetiden passer, så han ikke er for træt, og så der stadig er tid til lidt hygge efter aftensmaden.
- I er opmærksomme på hvad han tilbydes af mellemmåltider i løbet af dagen, så han ikke er fyldt med sukker, der naturligt fjerner hans appetit og lyst til at spise.
- I forsøger at gøre spisesituationen hyggelig ...

Så hvad mere kan I gøre ... Tja - man kan diskutere hvor smart det er at bedsteforældrene mader ham og lader ham spille eller se på Ipad imens han får mad. Vi kan godt være enige om at det er et skråplan. Som udgangspunkt kan børn godt skelne at regler kan være forskellige alt efter om man er hjemme eller ude, og I kan naturligvis godt prøve at forklare ham, at selvom det er sådan hos mormor, så er det ikke sådan hos jer. Og så naturligvis anerkende den frustration, der så opstår, når han finder ud af, at I holder fast i jeres regler.

Det er dog generelt en ret god idé at man som voksne er nogenlunde enige om, hvordan man "opdrager", især når mormor og morfar jo passer ham fast en gang om ugen. Var det kun en gang imellem at han fik "lov til at lege baby", så var det fint, men han har tydeligvis rigtig svært ved at skelne, hvorfor han får lov hos mormor og morfar og ikke får lov derhjemme, og det problematiseret jo yderligere af, at han "spises af" før I kommer, så I er med til at acceptere at han sidder og spiller Ipad, imens I andre så spiser og dermed indirekte også med til at acceptere, at han bliver madet og ser Ipad imens.

Naturligvis kan han være træt om aftenen og have brug for jeres hjælp til at skære maden ud i mundrette stykker, blive opfordret til lige at spise et stykke ...

Annonce

... frikadelle mere, eller at I hjælper ham med at få en bid mad i munden. Men han bør ikke få grød og blive madet som en baby, som et fast ritual.

Det lyder som om at det bliver svært at lave om på rutinerne hos mormor - og så må det være sådan. Men det ændrer ikke på, at I hjemme må holde fast i at her er reglerne anderledes.

I fortæller at udfordringerne ofte starter allerede før I spiser, fordi han er igang med en film eller bare en leg. Jeg synes ikke I skal rykke spisetiden frem, men holde fast i at I spiser ca kl 18 ... men jeg vil foreslå at I forsøger at komme væk fra TV, Ipad osv. før spisetid. Han skal ikke være foran en skærm - for han kan ikke slippe det og det fylder rigtig meget for ham, også under måltidet. Det fylder for meget. Så TV, Ipad osv. det er noget man kan få lov til, når man har spist sin aftensmad (eller i hvert fald gjort et forsøg på at spise og har deltaget ved middagsbordet).

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg vil foreslå jer, at I inden aftenmaden indfører en gåtur - den ene af jer kan gå en tur sammen med jeres dreng - I kan også gå ud og spille bold, køre en tur på løbecykel, 3 hjulet løbehjul eller hvad han nu kan tænkes at ville være med til - og den anden gør aftensmaden klar. Når I så kommer hjem, så er I klar til at spise og han skal med det samme sætte sig til bords.

En anden mulighed er at lade ham få et bad før aftensmaden, så han bliver gjort klar til natten med bad, nattøj osv. før han sættes ved bordet.

Og en tredje mulighed er, at I inddrager ham i madlavningen, borddækningen osv. Det er faktisk en rigtig god idé at give ham en rolle i forhold til spisetid. Han kan sagtens være med til at komme udskårede grøntsager i skåle og sætte dem på bordet. Han kan sagtens dække bord med tallerkener, bestik, glas, servietter osv. Og det at inddrage ham, give ham en rolle, er også med til at vise ham at han jo er en stor dreng - som netop kan hjælpe mor og far og at han er vigtig for jeres familie.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder