Svar: Usund identifikation med Mario?
4. juli 2013
Alder:
5 år, 5 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Nu er jeg jo ikke børnepsykolog - men min umiddelbare tanke er, at det er helt naturligt at børn i perioder identificerer sig med forskellige personer. Det kan være f.eks. en fodboldspiller - når drenge spiller fodbold i haven, så er det f.eks. ikke unaturligt at de tager rollen som deres favoritspiller og identificerer sig med ham - måske kan far huske at han selv har gjort dette som barn? Barnet løber gennem haven efter bolden "xx dripler", "xx sparker" og "xx scorer" - hvor xx er barnets favoritspiller og den barnet identificerer sig med. Og på samme måde kan børn naturligt identificere sig med "fantasipersoner" som Mario eller andre.
Fantasi og historier er en naturlig del af børns liv. Børn elsker at få læst højt, de elsker at se den samme film igen og igen, og jeg tænker, at det at spille Mario eller lignende naturligt også indeholder en historie, som jeres dreng finder interessant. Og når han leger karakteren Mario, eller leger en karakter fra en historie (man kan være ridderen, prinsessen, osv.), så gør han historien til sin egen, hvilket er helt naturligt. Mange børn har f.eks. også en periode, hvor de leger (og siger) at de er Pippi - verdens stærkeste pige...
Det at påtage sig en rolle kan nogle gange gøre hverdagen lettere for barnet - det kan være en måde at overvinde forskellige ting på - jeres dreng tør måske ikke, men Mario tør og at være Mario kan derfor hjælpe ham til at overskride nogle grænser en gang imellem og dermed være postivt. Og nogle gange kan det måske også hjælpe jer, fordi Mario f.eks. gerne vil spise champignoner, men det gør jeres dreng ikke..:)
Jeg tænker at I hverdagen kan det være helt okay at lege med og anerkende jeres drengs fantasi og så vil der naturligt være nogle situationer, hvor det vil være rigtig fint at I holder fast i at "nu er du ikke Mario", fordi det ikke passer sig i netop den situation, så Mario fantasien skal blive derhjemme.
Det er altså helt naturligt at jeres dreng spiller roller - og lige nu er rollen som Mario dominerende og det behøver ikke være problematisk. I skal naturligvis overveje, hvor meget Mario spil fylder i hverdagen - ikke at han ikke må spille Mario, men I kan måske prøve at introducere andre spil, andre aktiviteter, så det ikke fylder hele dagen, men indgår som en del af en varieret hverdag, med forskellige aktiviteter.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske