Usund identifikation med Mario?

4. juli 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Usund identifikation med Mario?

Kære Helen

Bør vi være bekymrede for vores dreng?

Vores dreng på 5.5 år elsker at spille på sin Nintendo. Han spiller hver dag, og sommetider i mange timer, det spil der hedder Super Mario. Det er helt klart den ’leg’, som han går mest op i for tiden, hvor det jo tidligere var biler, togbaner osv som optog ham.

Man kan altid diskutere, om han spiller for meget på sin Nintendo, men det er jo en sag for os forældre at styre. Lige nu går vores bekymring mere på det, at vores dreng påstår ’jeg ER Mario’. Han er meget specifik om, at det ikke er noget han leger, nej han ER Mario. Det er heller ikke en Mario-udklædningsdragt han tager på, når han ifører sig det fastelavnskostume vi købte til ham i februar - det er fordi han ER Mario.

Vi synes det er helt fint, at han leger han er Mario, men prøver også at forklare ham, at det er en leg – han er jo vores dreng, og ikke RIGTIGT Mario. Så bliver han rigtig meget ked af det, siger det ikke er en leg, og at han ER Mario, rigtigt. Han ...

Annonce

... vil også gerne have, at hans venner nede i børnehaven kalder ham Mario. (Jeg har dog hørt, at de leger 'almindeligt' i børnehaven, hvor han uden issues reagerer på sit rigtige navn).

Den form for udtalelser og ’handlinger’ bekymrer særligt hans far. Jeg vil godt høre din mening om, hvordan man skal reagere i sådanne situationer? Når hans far og jeg taler om det, prøver jeg at sige, at jeg da har hørt om mange børn, som f.eks har en ’usynlig ven’ eller insisterer på, at de taler med en figur af en slags, som deres forældre godt kan se/ved slet ikke eksisterer. Er dette den samme slags ’sunde børne-fantasi’, eller hvornår går denne meget voldsomme identificering med Mario-figuren for langt?

Handler det om, at vi skal nedsætte tiden han sidder med sin Nintendo og spiller, skal vi insistere på konfrontationen med ham om, at han altså ikke ER Mario, men det er noget han leger? Eller skal vi ignorere det, for det er en fase, og det går over? Eller skal vi tage det meget seriøst?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor