Brev:
Usund identifikation med Mario?
4. juli 2013
Alder:
5 år, 5 mdr.
Usund identifikation med Mario?
Kære Helen
Bør vi være bekymrede for vores dreng?
Vores dreng på 5.5 år elsker at spille på sin Nintendo. Han spiller hver dag, og sommetider i mange timer, det spil der hedder Super Mario. Det er helt klart den ’leg’, som han går mest op i for tiden, hvor det jo tidligere var biler, togbaner osv som optog ham.
Man kan altid diskutere, om han spiller for meget på sin Nintendo, men det er jo en sag for os forældre at styre. Lige nu går vores bekymring mere på det, at vores dreng påstår ’jeg ER Mario’. Han er meget specifik om, at det ikke er noget han leger, nej han ER Mario. Det er heller ikke en Mario-udklædningsdragt han tager på, når han ifører sig det fastelavnskostume vi købte til ham i februar - det er fordi han ER Mario.
Vi synes det er helt fint, at han leger han er Mario, men prøver også at forklare ham, at det er en leg – han er jo vores dreng, og ikke RIGTIGT Mario. Så bliver han rigtig meget ked af det, siger det ikke er en leg, og at han ER Mario, rigtigt. Han vil også gerne have, at hans venner nede i børnehaven kalder ham Mario. (Jeg har dog hørt, at de leger 'almindeligt' i børnehaven, hvor han uden issues reagerer på sit rigtige navn).
Den form for udtalelser og ’handlinger’ bekymrer særligt hans far. Jeg vil godt høre din mening om, hvordan man skal reagere i sådanne situationer? Når hans far og jeg taler om det, prøver jeg at sige, at jeg da har hørt om mange børn, som f.eks har en ’usynlig ven’ eller insisterer på, at de taler med en figur af en slags, som deres forældre godt kan se/ved slet ikke eksisterer. Er dette den samme slags ’sunde børne-fantasi’, eller hvornår går denne meget voldsomme identificering med Mario-figuren for langt?
Handler det om, at vi skal nedsætte tiden han sidder med sin Nintendo og spiller, skal vi insistere på konfrontationen med ham om, at han altså ikke ER Mario, men det er noget han leger? Eller skal vi ignorere det, for det er en fase, og det går over? Eller skal vi tage det meget seriøst?
Hilsen