Svar: Dit og mit legetøj
3. juli 2013
Alder:
16 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og så først - tag det roligt! Jeres dreng er kun 16 måneder gammel og det er helt naturligt at han ikke kan finde ud af at dele, ligesom det er helt naturligt at han reagere fysisk med at skubbe de andre børn! At kalde ham en Alfahan - det er simpelthen så synd for både ham og jer, hvis der på den måde sættes prædikater på børnene!
De fleste børn leger ikke med hinanden, når de er under 2 år gamle. Det er først omkring 2 års alderen at børn begynder at lege det der kaldes rollelege, hvor de bruger hinanden mere bevist i legen. Indtil da leger børn det man kalder for parallel leg - altså ved siden af hinanden.
Det er helt naturligt at jeres dreng skubber til de andre børn. Han har endnu ikke så meget sprog og kan naturligt ikke sætte ord på, kan ikke sige fra, hvis han føler at de andre kommer for tæt på. Og han kan naturligt ikke finde ud af "dit og mit".
Især i 1-3 års alderen skal børn hjælpes med at finde ud af at dele og i det hele taget finde ud af at tage hensyn til hinanden. Ligesom børn skal lære at gå, løbe, sparke til en bold og ligesom de skal lære at tale, bruge deres sprog, så skal børn også lærer det der hedder sociale kompetencer.
Social kompetence handler om, at kunne leve sig ind i sine egne og andre menneskers følelser og tanker. Det handler om, at kunne være i stand til at knytte sig og danne venskaber med andre, både børn og voksne, både familie og personer som man ikke er i familie med. Det handler om at kunne vente, vente på at det bliver ens tur, det handler om at dele med andre, låne andre noget og få det tilbage igen, det handler om at lære ikke at afbryde osv. i det hele taget at give plads til andre.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære, hvordan man lytter til andre, og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt. Og det er dette jeres dreng så småt skal til at lære nu - men som han naturligt ikke kan, fordi han ikke er ældre end han er. Og han har stadig flere år at lære det i ...:)
Det er i princippet ikke så svært at lære børn at sige "tak for mad", "tak for gaven", "be om", "undskyld" osv. De kan de fleste børn godt finde ud af. Men at lære hvordan man spørger ind til andre, at lære hvordan man trøster andre, ser om andre er kede af det, vrede, glade osv Alt det kan ma ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Og det er netop disse sociale kompetencer, som jeres dreng skal lære sammen med jer og som han skal lære, når han er i vuggestue sammen med andre børn, når I har gæster derhjemme, når I er på besøg med andre, når I mødes på en legeplads osv.
Og når han skubber til de andre børn, eller de skubber til ham. Når han tager legetøjet ud af deres hænder - eller de tager legetøj fra ham. Når han bider, eller de bider ham. Når han bliver ked af det, vred eller frustreret eller de andre blive kede af det eller frustrerede over noget, som han gør - så skal begge børn hjælpes til at se, hvad det de gør, gør ved den anden. De skal hjælpes med at løse deres konflikter, de skal hjælpes med at finde ud af at dele, vente på hinanden, aflæse hinanden, give plads til hinanden - det er en stor pædagogisk opgave, som I skal hjælpe ham med derhjemme og som de skal hjælpe ham med i institutionen.
Og man skal som voksen gå ind og sætte ord på, de ord som børnene mangler, så de lærer at se og forstå med tiden, hvad deres handlinger betyder. Det betyder, at hvis jeres dreng skubber til et andet barn eller tager legetøjet fra et barn, som bliver ked af det, så skal man både forklare jeres dreng, at det er forkert og vise ham, hvilket legetøj han kan lege med i stedet. Man skal også trøste den anden, sætte ord på "du bliver ked af det, fordi xx tog din bil", så det barn føler sig trøstet set og mødt, men så jeres dreng hører, at det gør den anden ked af det, hvis han bare tager bilen.
Begge børn skal således lære noget af situationen og får på sigt redskaber til at tackle forskellige situationer selv. Men nu og de næste år, vil jeres dreng og de andre naturligt have brug for voksnes hjælp til at finde ud af det.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske