Hyppige opvågninger

3. juli 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hyppige opvågninger

Kære Helen.

Tak for en rigtig god hjemmeside. Jeg finder tit svar på spørgsmål, men denne gang har jeg måtte skrive til dig.

Min søn på 61/2 måned sover virkelig dårligt om natten med hyppige opvågninger, gråd og urolig søvn. Tidligere sov han fra ca kl. 20-06.30 og vågnede kl. 02 og 05 for at blive ammet. Nu ser det dog anderledes ud. Han puttes kl. 19.30 og vågner hurtigt 1-2 timer efter. Sådan kan det fortsætte hele natten, dvs, hvor han vågner hver time nogle gange, græder, mest i søvne, er urolig og kan ind imellem sove videre ved at få sin sut eller ved at jeg tager ham op og ammer ham. Oftest kan jeg ikke trøste ham med kærtegn og lign. Så jeg ender med at give ham bryst, hvilket efter få tårer får ham lullet i søvn igen.

Det skal siges, at han siden fødslen har haft svært ved at sove. Han er et uroligt barn, som også havde kolik (uforklarlig gråd) fra fødsel til ca. 2 mdr alderen. Men han er nu en glad, rigtig aktiv baby med god kontakt til mor, far og andre mennesker generelt.

Det er frygtelig opslidende! Jeg får ingen søvn og har måtte ringe efter familie og venner, der kunne passe ham nogle timer næste dag, så jeg kunne sove (mens min kæreste er på arbejde). Jeg har haft ham til ørelægen, og der var intet med ørerne. Om dagen er han glad, aktiv, spiser skemad 3 x dagligt, får bryst 4-5 gange og sover to lure på samlet 3 timer max (følger ...

Annonce

... faktisk søvn og madplanen som du har skrevet passer til babyer på 6 mdr. i mange af dine indlæg). Han vokser helt som han skal og har en god appetit på skemaden. Så jeg forstår ikke, hvad der er i vejen. Kan det være drømme, mareridt? Han virker urolig, når han sover, som om han drømmer. Og når han græder vågner han heller ikke helt op. Hvad skal jeg stille op?

Jeg er ked af, at hans nattesøvn fungerer så dårligt. Nu sover han inde ved siden af mig, da jeg tænkte han havde behov for mere nærhed og tryghed, samt så var det nemmere for mig med alle de opvågninger om natten. Men før sov han i sin tremmeseng på eget værelse, og det fungerede rigtig godt. Han deler værelse med min kærestes datter, som er her ca. hver anden weekend. Men nu kan de ikke sove sammen mere, fordi han selvfølgelig vækker hende flere gange om natten. Og vi har kun 1 børneværelse.

Og nu ved jeg ikke hvad der er bedst i forhold til at skabe tryghed for min søn samt fastholde en rutine. Skal jeg beholde ham alle dage inde ved siden af mig? Eller skal jeg forsøge at lade ham sove i sin tremmeseng på eget værelse, når storesøster ikke er hos os? Gør det ham bare forvirret?

Jeg er lidt ked af, at vi flytter ham tilbage til vores værelse, det føles lidt som et skridt tilbage. Håber du kan hjælpe os, for jeg er lidt frustreret og vil gerne min søn det bedste.

Mange hilsner
En frustreret mor ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi