Brev:
Hyppige opvågninger
3. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Hyppige opvågninger
Kære Helen.
Tak for en rigtig god hjemmeside. Jeg finder tit svar på spørgsmål, men denne gang har jeg måtte skrive til dig.
Min søn på 61/2 måned sover virkelig dårligt om natten med hyppige opvågninger, gråd og urolig søvn. Tidligere sov han fra ca kl. 20-06.30 og vågnede kl. 02 og 05 for at blive ammet. Nu ser det dog anderledes ud. Han puttes kl. 19.30 og vågner hurtigt 1-2 timer efter. Sådan kan det fortsætte hele natten, dvs, hvor han vågner hver time nogle gange, græder, mest i søvne, er urolig og kan ind imellem sove videre ved at få sin sut eller ved at jeg tager ham op og ammer ham. Oftest kan jeg ikke trøste ham med kærtegn og lign. Så jeg ender med at give ham bryst, hvilket efter få tårer får ham lullet i søvn igen.
Det skal siges, at han siden fødslen har haft svært ved at sove. Han er et uroligt barn, som også havde kolik (uforklarlig gråd) fra fødsel til ca. 2 mdr alderen. Men han er nu en glad, rigtig aktiv baby med god kontakt til mor, far og andre mennesker generelt.
Det er frygtelig opslidende! Jeg får ingen søvn og har måtte ringe efter familie og venner, der kunne passe ham nogle timer næste dag, så jeg kunne sove (mens min kæreste er på arbejde). Jeg har haft ham til ørelægen, og der var intet med ørerne. Om dagen er han glad, aktiv, spiser skemad 3 x dagligt, får bryst 4-5 gange og sover to lure på samlet 3 timer max (følger faktisk søvn og madplanen som du har skrevet passer til babyer på 6 mdr. i mange af dine indlæg). Han vokser helt som han skal og har en god appetit på skemaden. Så jeg forstår ikke, hvad der er i vejen. Kan det være drømme, mareridt? Han virker urolig, når han sover, som om han drømmer. Og når han græder vågner han heller ikke helt op. Hvad skal jeg stille op?
Jeg er ked af, at hans nattesøvn fungerer så dårligt. Nu sover han inde ved siden af mig, da jeg tænkte han havde behov for mere nærhed og tryghed, samt så var det nemmere for mig med alle de opvågninger om natten. Men før sov han i sin tremmeseng på eget værelse, og det fungerede rigtig godt. Han deler værelse med min kærestes datter, som er her ca. hver anden weekend. Men nu kan de ikke sove sammen mere, fordi han selvfølgelig vækker hende flere gange om natten. Og vi har kun 1 børneværelse.
Og nu ved jeg ikke hvad der er bedst i forhold til at skabe tryghed for min søn samt fastholde en rutine. Skal jeg beholde ham alle dage inde ved siden af mig? Eller skal jeg forsøge at lade ham sove i sin tremmeseng på eget værelse, når storesøster ikke er hos os? Gør det ham bare forvirret?
Jeg er lidt ked af, at vi flytter ham tilbage til vores værelse, det føles lidt som et skridt tilbage. Håber du kan hjælpe os, for jeg er lidt frustreret og vil gerne min søn det bedste.
Mange hilsner
En frustreret mor ;)