Svar: Bliver hun et nemt mobbeoffer?
3. juni 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Først vil jeg lige sige, at mobning kan ramme alle og derfor er der ingen der kan sige, at jeres datter er mere udsat end andre. Hun kan blive mobbet fordi hun er den bedste til noget, eller fordi hun er mindre god til noget bestemt. Hun kan blive mobbet fordi hun har en veludviklet retfærdighedssans, bruger briller, har stritører, er klog, let begynder at græde - men det er slet ikke sikkert at hun vil blive mobbet selvom hun har det sådan eller er sådan. Når der er tale om mobning, så er det ikke det enkelte barn, der skal ændre personlighed, men det er tolerancen og kulturen imellem børnene der skal ændres.
Og det er klart og helt naturligt, at jeres datter bliver ked af det og især bliver ked af det, hvis de andre børn følger efter hende på legepladsen, sidder og kikker på hende, stirrer på hende, eller sætter sig ret op og ned af hende på legepladsen. I en sådan situation er det ikke kun jeres datter, der skal lære at sige fra, de andre børn skal også lære, at det er ubehageligt det de gør.
Det er generelt vigtigt at jeres datter og de andre børn lærer at være sammen på en god måde og at man som voksen (forældre eller pædagoger) går ind og guide, mægler osv. Hjælper børnene med at aflæse hinanden, finde ud af, hvad man hver især synes er rart og ikke rart. At komme godt ud af det med andre mennesker kræver at man har social intelligens. Det har intet med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære, hvordan man opfører sig sammen med andre mennesker. Hvordan man lytter, hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både i negativ og positiv retning osv. Det handler blandt andet om at sige "tak", sige "undskyld", sige "god morgen" osv. Men det handler også om meget mere end det. For det handler om at lære at se, hvad det man gør, gør ved andre. Hvordan ens handlinger påvirker andre og hvordan andre påvirker en.
Børn skal lære hvordan de kan interessere sig for andre og det lærer de ved at se det, ved at opleve det og ved at vi taler med dem om det. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan man trøster en anden, barnet lærer at trøste en anden ved at vi trøster barnet, når det er ked af det og ved at barnet ser andre blive trøstet. Og på samme måde skal børn også lære at se, om andre er kede af det, vrede, frustrerede, glade osv. Og netop når børn leger, så øver de sig i dette og her skal vi som voksne hjælpe dem og guide dem, så de får nogle redskaber og lære at aflæse hinanden.
Og det er her naturligt lettere for jeres datter at lege med de børn, som er ældre end hun er. For de er bedre til dette - de er bedre til at aflæse hende og kan derfor tage nogle hensyn, som hun har brug for. De er også bedre til at sætte ord på og give udtryk for hvad de vil eller ikke vil, de kan sætte en leg igang og de er måske tydeligere at aflæse og forstå - hvor børn på jeres datters alder og yngre børn, naturligt stadig er svære at forstå og aflæse og stadig ofte mangler ord.
Noget af de vigtigste og bedste I og man kan gøre for at forebygge mobning er, at give jeres datter selvværd. Det vil sige at lade hende vokse op med en følelse af at hun har værdi - ikke for det hun gør, men fordi hun i sig selv har værdi. Jo højere selvværd jeres datter har, jo bedre vil hun kunne modstå mobning, jo bedre vil hun også kunne gribe ind, hvis hun oplever, at andre børn bliver mobbet eller holdt udenfor. Når man har et højt selvværd, så betyder det ikke så meget, hvad andre tænker og mener. Så føler vi at vi er okay, selvom vi ikke mestrer det de andre mestrer, så kan vi acceptere at vi er forskellige og at nogle kan noget og andre kan noget andet. Så føler vi at vi er elsket og har værdi - uanset om vi kan noget, fordi det i sig selv har værdi, at vi er den vi er.
Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi være i tvivl om vores egenskaber, så vil vi stille spørgsmålsregn ved, om det vi gør og siger mon er godt nok. Om måden vi ser ud på er okay, om vi er forkerte og vi vil have en følelse af at det var bedre, hvis vi var ligesom de andre. Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi, når vi sammenligner os med andre, tvivle på os selv og det vi kan eller det vi står for, vil vil føle at de andre er lidt bedre, lidt dygtigere, lidt pænere end vi selv er.
Læs gerne min artikel "Det er ikke kun svage børn, der rammes af mobning", som du finder under artikler her på siden.
Nogle børn "piver og brokker" hele dagen og meget let, hvis de mindste går dem i mod. Her kan det nogle gange være en rigtig god idé at se lidt på barnets intag af mad, - "uden mad og drikke dur helten ikke" og nogle gange skyldes barnets manglende overskud, at barnet ikke får hyppige måltider nok og at den kost barnet spiser ikke er sufficient nok.
Det samme gælder søvn - hvis jeres datter ikke får sovet nok, så vil hendes overskud til at klare dagen og alle dagens udfordringer også være mindre og hendes tendens til at pive, hænge med hovedet osv. bliver naturligt større.
I skriver at hun nogle gange kan reagere "næsten forkælet", fordi hun ikke får lov til at bestemme legen, eller hvis et barn har fået gyngen før hende. I en sådan situation er det vigtigt at I sætter ord på og hjælper hende med at se, at de andre børn også skal have plads og at man skal deles og skiftes til at bestemme. Og andre gange skal I naturligvis hjælpe hende og de andre med hvis tur det så er - så det ikke kun er den hurtigste, der altid kommer først, men så man stadig kan få lov til at prøve gyngen, selvom man kommer lidt senere derhen ... Igen fordi alle børn skal hjælpes med at lære de sociale spilleregler :)
Og tilsidst i forhold til lillesøster - det er meget passende med fire amninger i 7 måneders alderen og hos jer således fint med 150 ml mælk af kop og derudover 3 amninger. Når hun bliver 8-9 måneder, vil det være passende at skrue ned til 3 mælkemåltider dagligt (hos jer 2 amninger og 1 kop med ca 150 ml).
Håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske