Bliver hun et nemt mobbeoffer?

3. juni 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Bliver hun et nemt mobbeoffer?

Kære Helen

Igen må vi ty til din hjælp, som vi sætter stor pris på:)

Det er endnu engang om vores store pige der nu er 3 år og 4 mdr. Hun er godt igang med at udvikle sig med alt hvad det indebære og det er fint, frustrerende til tider, men synes egentlig vi tackler det til alles bedste.
Storesøsterrollen går også fint, vi prioriterer familielivet og hende som enkeltperson.

Problemet er når hun leger med andre børn, ofte hendes egen alder el lidt yngre, begynder hun ofte at "pive"/græde og gå i stå med hovedet bøjet og armene hængende (hun virker faktisk lidt forkælet, som om hun får lov hvis hun gør sådan). Det er ofte situationer som at der er et barn der kommer op på gyngen før hende, tager en skovl hun ville have, kommer for tæt på hende på legestativet eller hvis de ik vil lege med hende. Få gange er det også hvis hun ik får lov at bestemme i legen. (det skal siges at hun er begyndt at være god til at sætte lege igang som fange el. gemme). Piveriet er også en reaktion på de andre tager noget fra hende eller kaster sand på hende.

På det sidste har vi lagt mærke til at de andre børn følger efter hende på legepladsen el. sætter sig lige op og ned af hende og stirrer på hende, når hun begynder at pive, og så piver hun bare endnu mere. Hun er aldrig udadreagerende.

Jeg kan ikke gennemskue om de gør det fordi de vil lege med hende, er forundret el synes det er sjovt (ubevidst "mobbe") at få hende til at pive

Hun er et sensitivt barn, hvilket børnehaven også har nævnt. Hendes vuggestue er netop ...

Annonce

... blevet til børnehus og de har derfor ladet børnene blive og ændret dem til børnehavebørn, hvilket også betyder at alle børnene er knap 3 og op til de 4 år. (hun har derfor heller ikke haft et skift)

Vi oplever aldrig nogle konflikter når hun leger med ældre børn og hun synes det er spændende når de sætter lege med dukker og sandslotte igang (det gør hun ikke selv endnu) Her har hun heller ingen problemer med at de bestemmer og hvis hun synes det bliver for meget går hun bare uden at pive det mindste.

Vi vil gerne hjælpe hende ud af den rolle hun ofte kommer i nu. Hendes far er også en drillepind og bruger ofte ironi. Han er godt klar over det et "no go" over for børn, men det er en stor del af ham og han tænker ikke altid over det. Vi kan se at vores datter er vant til det, da hun hurtig fanger det, i forhold til de andre børn. Når hun ikke gider hans drilleri mere, bruger hun samme piveri, men skælder ham også ud ved at råbe "nej...nu er jeg sur" og så går hun med underlæben skudt frem.

Vi forsøger at hjælpe hende med at sætte ord på /gå væk/sige nej/acceptere de andre i legen osv. Men hvordan kan vi hjælpe hende ud af den rolle og forstår børn overhovedet at mobbe i den alder, for lige nu virker hun som et nemt/sjovt offer.

Og så et hurtigt lillesøster spørgsmål:
Hvor meget mælk skal baby på 7 mdr have. Hun får erstatning på kop ca. 150 ml. pr dag og ammes ca. 3 gange fra et bryst af gangen. Hun tager ikke flaske. Resten af tiden får hun vand på kop.

Ser frem til at læse dit svar.

Sommerhilsner fra
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig