Svar: Tvillinger hver for sig?
6. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Daniel og Sasja
Tak for jeres brev :)
Når man har tvillinger, som er dreng og pige, så vil de ofte naturligt have lidt forskellige interesser, forskelligt temperament og vil derfor naturligt også søge forskellige venner. Så på sigt vil de sandsynligvis helt af sig selv være tiltrukket af forskellige ting og dermed nogle gange selv vælge at være adskilt.
Og jeg synes ikke der som udgangspunkt er grund til at skille dem ad. Hvis de har det rigtig godt sammen og nyder hinandens selskab, så skal de naturligvis have lov til at være sammen. Hvis de har tryghed i hinanden, så skal man nyde at de netop giver hinanden dette - de er jo en af fordelene ved at være tvilling, at man aldrig er alene, men altid har den anden :)
Nogle gange vil man, som med alle søskende, opleve at de ønsker mor eller far for sig selv og her skal man naturligvis finde balancen mellem at lade den ene sidde og putte og ikke lade den anden føle sig afvist, men netop vise dem begge, at der naturligvis er plads til begge i jeres favn - og her kan det, i forhold til den alder jeres børn har nu, naturligvis kun være en fordel at far nu også holder barsel, så I begge kan være omkring børnene og give dem hver især ekstra meget kontakt og nærhed.
Det er jo et livsvilkår, når man vokser op som tvilling, at man altid skal dele mor og far med en anden, og her kan det være rigtig fint, at man nogle gange prioriterer at de også har tid med mor eller far alene. Men man skal gøre det, som børnene viser behov for, ikke som et princip, fordi de er tvillinger. Mange tvillinger er de bedste venner og nyder hinandens selskab og kunne slet ikke forestille sig at skulle gå på hver sin stue, i hver sin klasse osv. Og andre tvillinger har brug for at være mere adskilt og væk fra hinanden - det er så forskelligt. Derfor må udgangspunktet være, at I gør det, som I fornemmer børnene har brug for og som de trives bedst med her og nu - og lige nu kan I bruge tid sammen alle fire, kan nogle gange deles lidt om tingene og kan gøre det, I fornemmer de har brug for og det er rigtig fint :)
Om der er forskel på at skille dem ad om dagen og om natten? - Ja på den måde, at det er vigtigt at de sover godt. Og selvom man er født samtidig, så er det ikke sikkert at man har samme søvnbehov eller brug for samme ritualer. Det er heller ikke usædvanligt at tvillinger i perioder sover bedst, hvis de sover sammen, men i andre perioder sover bedre, hvis de sover adskilt - alt efter hvad der sker i deres dagligdag, institutionsskift eller hvis de bliver syge i en periode osv så kan det påvirke deres søvn og søvnrytme, så de sover bedre sammen eller hver for sig.
Om dagen kan de bedre "være på egen hånd" - de kan trække sig fra hinanden, de kan søge hinanden eller søge andre børn alt efter, hvordan de har det bedst. Om dagen kan de på en måde bedre selv styre deres behov for hinanden. Dette bliver naturligt mere tydeligt i takt med at de bliver ældre og på et tidspunkt bliver de jo også så gamle, at de selv kan begynde at sætte ord på, hvad de selv har brug for og synes er rart :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske