Brev:
Slut med sut
6. maj 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Slut med sut
Kære Helen!
Vores ældste pige nærmer sig nu de tre år, og i den forbindelse går tankerne mod et suttestop.
Jeg er selv tandlæge, så jeg kender alle de faglige argumenter for, hvorfor hun skal stoppe med den. Vi har blot en pige som er utrolig glad for sin sut. Vi har nået det punkt, hvor hun kun bruger den når hun skal sove.
Hun startede pr. 1.marts i børnehave. Det går godt og jeg henter hver dag en glad pige, men hun har utrolig svært ved at sige farvel om morgenen og give slip. Vi prøvede i en periode at hun i den forbindelse måtte have sutten, men pædagogerne mente ikke det hjalp hende, så i børnehaven får hun den også kun til middagslur. Jeg synes egentlig at hun trives med den ordning, det bliver nemmere for hver dag. Men hun spørger stadig hver dag ved aflevering om hun ikke må få sutten. Hun har et stort behov for tryghed!
Min eneste grund til bekymring er dog, at jeg kan se at hun som erstatning for sin sut, har det med at putte sine fingre i munden, og gå rundt med dem i munden. Hvad tænker du om det? Synes du det er tiden at tage sutten fra hende?
Hun har en søster der er 1,5 år og som stadig bruger sut. Jeg synes for det meste at hun godt kan acceptere hvis den mindste får sutten i ulvetimen.
Med venlig hilsen
Helene