Svar: Kvalitetstid
28. april 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af en typisk hverdag hos en børnefamilie anno 2013 - jeg tror rigtig mange kan nikke genkendende til det du fortæller.
Jeg tror at en af de største udfordringer for forældre i dag er, at være sammen med sine børn - have tid og være hundrede procent tilgængelig. Det er meget svært i en travl hverdag, hvor man skal gå på arbejde og lave en masse praktiske daglige gøremål, og når hver ting man skal hurtigt kan tage 20-30 minutter - at få skiftet tøj, få lavet mad, spise maden osv. ja så er der bare ikke timer nok i døgnet, til alt det man også gerne ville nå, - som f.eks. at have tid til at lege fangeleg, have tid til at læse en bog, spille et spil, gå i haven, på legepladsen eller lignende ...
Jeg tænker dog at for børn er kvalitetstid ikke kun at vi sætter os og leger med børnene, det handler om at vi generelt er sammen med vores børn og at børnene kan mærke at vi er oprigtige i det vi gør sammen. At vi er tilstede, når vi er sammen, lytter og ser dem. Og i en travl hverdag, er det derfor vigtigt at I bruger de stunder I nu har til netop at være der. De praktiske ting kan børnene deltage i - være med til at dække bord, lave mad osv. så man stadig er sammen. Ligesom vi ikke må glemme at give barnet masser af fysisk kontakt og nærhed, når vi hjælper barnet med tøj, sko og tandbørstning - så den tid vi har sammen også er en rar stund.
Og så må vi i weekenden og de dage, hvor vi har mulighed for det, prioritere at lave noget der er lidt mere på børnenes præmisser - når der er lidt mere tid til leg, så leger vi - bygger togbane, hjælper med at give dukken tøj på osv. Og stadig også inddrage børnene i ting der skal gøres - at bage boller sammen kan f.eks. være en hyggelig beskæftigelse lørdag formiddag og om eftermiddagen kan det at spise bollerne sammen være rigtig dejligt.
Jeg tænker altså at kvalitetstid handler meget om at vi er sammen som familie og at vi er tilstedeværende, ser hinanden, ser vores børn, når vi er sammen. Det er ikke sådan at vi som forældre skal være pædagoger, når institutionen lukker. Vi skal ikke tage over, der hvor pædagogerne slipper - vi skal være forældre og det betyder at vi ikke på samme måde altid leger, aktiverer og stimulerer, men at vi er der for barnet og at vi er sammen med nærhed, fysisk kontakt og kærlighed.
Og det betyder også at vi skal bruge tid og have tid nok - for små børn er lang tid om at høre, forstå og fornemme. Og når vi voksne har travlt, så taler vi ofte rigtig hurtigt, og samtidig med at vi taler, så er vi måske optaget af at tjekke telefonen, nyhederne, emails eller lignende - så vi er måske ikke tilgængelige og ikke særlig lang tid af gangen og det er her vi skal have vores fokus i hverdagen. Det sker måske for tit at børn henvender sig til deres forældre og får et svar, hvor den voksne faktisk ikke rigtigt hører efter, svarer ud i luften og knap nok kikker på barnet. Og det er ikke fair overfor børnene.
Så i en travl hverdag tænker jeg, at det ikke er at bruge 15 minutter intensivt på at lege med barnet, men at vi forsøger at bruge al den tid vi nu har til rådighed på være tilgængelig, lytte og se vores barn og lade barnet vide og mærke at vi er der ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske