Brev:
Kvalitetstid
28. april 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kvalitetstid
Hej
I går hentede jeg begge vores piger (knap1 og 2½ år) kl.15.15 i dagpleje hvilket for os er tidligt og jeg glædede mig til rigtigt at skulle hjem og lege med dem og have god tid. Vi landede hjemme ca. kl.15.30, brugte lidt tid på at få tøjet af begge og skulle så have lidt eftermiddagsmad. Det blev til et toiletbesøg for den store undervejs, så da vi forlod bordet var klokken ca. 16.30. Vi vil gerne til at spise omkring 17.15 for også at have lidt tid bagefter og selvom jeg havde en karryret fra fryseren skulle jeg lige bruge lidt tid på at sætte nogle ris over, skrælle og koge nogle gulerødder, dække bord, lige skifte den bette, finde et plaster til den store, og nåede nok at lege ca. 10 min med den store. Spørg mig ikke hvad tiden gik med men den var 18 inden vi sad ved bordet og med endnu et toiletbesøg (falder oftest sammen med spisning) undervejs var den 18.45 før vi rejste os. Jeg fik lige ryddet det værste op mens min mand gjorde den ældste klar til putning og 19.15 var vi så i soveværelset med dem begge.
Vi kæmper stadig med at komme på sommertid så selvom den ældste blev puttet 19.30 efter et par historier så var den nok 20.30 før hun sov. De skal egentlig op kl.6 for at skemaet passer når jeg snart starter på arbejde igen men den var 6.30 før vi fik liv i den ældste som var lidt pjevset fordi hun var træt. Og kl.8 blev begge piger så afleveret (både morgenklargøring, spisning og påklædning til afgang tager afsindigt lang tid så det tager 1½ time fra vi får vækket pigerne til vi er afsted).
Det var så et døgn med en dag hvor de blev hentet tidligt. Er det bare os der bruger meget lang tid på tingene eller er det bare en overgangsperiode pga pigernes alder hvor den yngste kan bruge 20-30 min på at få noget at spise og den ældste også skal have tingene at vide adskillige gange før hun er klar til at komme afsted, evt. lige skal selv eller absolut ikke skal selv?
Er der noget man kan gøre for at få mere tid med sine børn andet end praktisk tid hvor der skiftes, klargøres mad, klædes af/på, ryddes op mv.?
Ja for legetid efter maden blev der jo heller ikke rigtigt noget af. Synes der går rigtigt meget tid med noget der ikke giver kvalitet, prøver at forklare den ældste at vi ikke skal lege fange o.l. når vi skal have tøj på men bare skal gøres klar så vi har tid til at lege bagefter. Men når der er gået ½ time med at få børstet tænder, redt hår og få tøj på, så er der jo ikke tid til noget inden vi skal ud af døren. Og når vi først er færdig med at spise aftensmaden 18.30 så er der heller ikke meget tid til leg inden putning.
Er det os der griber det "forkert" an eller er det bare sådan det er at være småbørnsforældre anno 2013?