Kvalitetstid

28. april 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kvalitetstid

Hej

I går hentede jeg begge vores piger (knap1 og 2½ år) kl.15.15 i dagpleje hvilket for os er tidligt og jeg glædede mig til rigtigt at skulle hjem og lege med dem og have god tid. Vi landede hjemme ca. kl.15.30, brugte lidt tid på at få tøjet af begge og skulle så have lidt eftermiddagsmad. Det blev til et toiletbesøg for den store undervejs, så da vi forlod bordet var klokken ca. 16.30. Vi vil gerne til at spise omkring 17.15 for også at have lidt tid bagefter og selvom jeg havde en karryret fra fryseren skulle jeg lige bruge lidt tid på at sætte nogle ris over, skrælle og koge nogle gulerødder, dække bord, lige skifte den bette, finde et plaster til den store, og nåede nok at lege ca. 10 min med den store. Spørg mig ikke hvad tiden gik med men den var 18 inden vi sad ved bordet og med endnu et toiletbesøg (falder oftest sammen med spisning) undervejs var den 18.45 før vi rejste os. Jeg fik lige ryddet det værste op mens min mand gjorde den ældste klar til putning og 19.15 var vi så i soveværelset med dem begge.

Vi kæmper stadig med at komme på sommertid så selvom den ældste blev puttet 19.30 efter et par historier så var den nok 20.30 før hun sov. De skal egentlig op kl.6 for at skemaet passer når jeg snart starter på arbejde igen men den var 6.30 før vi fik liv i den ældste som var lidt pjevset fordi hun var træt. Og ...

Annonce

... kl.8 blev begge piger så afleveret (både morgenklargøring, spisning og påklædning til afgang tager afsindigt lang tid så det tager 1½ time fra vi får vækket pigerne til vi er afsted).

Det var så et døgn med en dag hvor de blev hentet tidligt. Er det bare os der bruger meget lang tid på tingene eller er det bare en overgangsperiode pga pigernes alder hvor den yngste kan bruge 20-30 min på at få noget at spise og den ældste også skal have tingene at vide adskillige gange før hun er klar til at komme afsted, evt. lige skal selv eller absolut ikke skal selv?

Er der noget man kan gøre for at få mere tid med sine børn andet end praktisk tid hvor der skiftes, klargøres mad, klædes af/på, ryddes op mv.?

Ja for legetid efter maden blev der jo heller ikke rigtigt noget af. Synes der går rigtigt meget tid med noget der ikke giver kvalitet, prøver at forklare den ældste at vi ikke skal lege fange o.l. når vi skal have tøj på men bare skal gøres klar så vi har tid til at lege bagefter. Men når der er gået ½ time med at få børstet tænder, redt hår og få tøj på, så er der jo ikke tid til noget inden vi skal ud af døren. Og når vi først er færdig med at spise aftensmaden 18.30 så er der heller ikke meget tid til leg inden putning.

Er det os der griber det "forkert" an eller er det bare sådan det er at være småbørnsforældre anno 2013?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie