Svar: Gode spisevaner

31. marts 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I spiser varieret hos jer og det er rigtig godt og fint at I laver madplaner og nogle gange kommer i fryseren - det er både praktisk og billigere, og så giver det sandsynligvis en fin balance i forhold til at få nye retter og også få tilbudt genkendelige retter :)

Du har fuldstændig ret i at det er vigtigt ikke at spise imens man lave andre ting som f.eks. at spise samtidig med at man ser fjernsyn eller lignende. Det er en udmærket regel at man skal være nærværende omkring måltiderne og ikke "proppe mad i hovedet imens man laver noget andet", som du så fint skriver :)

Men i forhold til så lille en dreng som jeres, så er man ofte nødt til at hjælpe lidt på vej. Det at spise selv, kræver meget stor koncentration - at tage maden op med fingrene eller gaffel, føre det til munden, tygge og bearbejde, synke og tage ny mad, kræver rigtig mange ressourcer og mange børn bliver faktisk for trætte, før de har fået mad nok. Derfor er det vigtigt og godt at du stadig prøver at hjælpe ham. Han vil især have brug for hjælp til skemaden, men også mad i stykker kan nogle gange hjælpes på vej af dig.

Der er ikke en fast måde at gøre det på og hvad der virker bedst kan variere fra dag til dag, ligesom børn jo også er forskellige. Nogle gange kan det være en god idé at du f.eks. bruger 2 gafler, så du kommer mad på en ene gaffel, giver ham den i hånden og han fører den i munden, imens kommer du mad på den anden gaffel og I bytter, og han spiser på den måde selv med støtte af dig. Det kan holde ham igang og sikrer at han får lidt ekstra før han kører træt, samtidig med at han føler sig selvhjulpen.

Andre gange kan det være en god idé at du hjlæper ham til at starte med, så han får mad i et rimeligt tempo, imens han er sulten og måske utålmodig og derefter kan han så sidde med lidt selv. Atter andre gange, er det bedre at ...

Annonce

... gøre modsat, lade ham starte selv og du kan så følge efter med lidt på en ske, når han bliver for træt og mister koncentrationen. Og så er der naturligvis også situationer, hvor I hjælper hinanden, - hvis I f.eks. får frikadeller, kartofler og sovs, så kan han selv spise stykker af frikadellen og du kan mose kartofler og sovs og give ham det på en gaffel eller ske, så han spiser lidt selv, du giver ham lidt, han spiser lidt selv, du giver ham lidt osv.

De fleste børn vil spise mere, hvis de føler at de selv hjælper til og derfor kan det være en god idé at give barnet en ske, en gaffel, eller noget mad i hånden imens man selv samtidig hjælper barnet med at spise. Og legetøj er det som udgangspunkt en god idé at holde uden for middagsbordet, så maden er det interessante ... Når det er sagt, så er det vigtigste dog at barnet spiser og at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart og ikke er en kamp og noget ubehageligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis man har et barn der gerne vil røre ved mad, mase maden ud mellem fingrene eller som er meget interesseret i at hælde vand op i tallerkenen eller komme mad op i glasset, så er det en god idé at stimulere lysten og behovet for dette uden for middagsbordet. Det kan være at lade barnet lege med vand, bøtter, kander osv. når barnet er i bad, ligesom barnet kan være med til at bage boller, lege med sand i sandkassen osv. Jo mere man kan stimulere barnets sanser uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at barnet ikke behøver stimulere det i samme grad, når man spiser ...

Det er også en rigtig god idé at fortælle barnet, hvad man gerne vil have, i stedet for at skælde ud og have fokus på, hvad man ikke vil. Det er således en god idé at sige f.eks. "ind i munden skat, ind i munden, mam mam, smager godt" så barnet hører, hvad det er man ønsker barnet skal gøre :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder