Svar: Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - dejligt at høre at du nu selv har fået lyst til at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen længe :)

Det lyder som om at I skal væk fra den sut og at beslutningen skal tages. Det lyder som om at du har forsøgt mange gange, men det er rigtig svært og det er klart, fordi du jo fornemmer hvor meget den betyder for din dreng. Det er en kær ven for ham og naturligt ikke noget han vil gå af med frivilligt.

Samtidig er du også alene og overskuddet er der naturligt ikke altid, hvorfor det også er sværere at tage beslutningen - for han bliver jo nok lidt ked af det og det er vigtigt at du kan rumme dette. Det er vigtigt at du kan holde ud at han får den stærke følelser han får - især fordi det jo er dig, der har taget sutten fra ham og derfor kan du godt føle at det er din skyld - men det er dig, der i sidste ende ved bedst og nogle gange er vi nødt til at træffe nogle valg på vores ...

Annonce

... børns vegne, også selvom de kan blive frustrerede og synes at vi er urimelige ...

Men når det er sagt, så tænker jeg at I måske ikke behøver gøre det til en kamp eller et specielt projekt. Min umiddelbare tanke er, at sutter jo bliver slidt, de bliver mørnede, klistrede, revner osv. og på den måde vil de naturligt have en vis levetid - og jeg synes faktisk du skal tage ham med i denne proces. Vise ham at sutterne er blevet for gamle og skal smides ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle af dem skal kasseres og andre er gode nok, og dem kan I så beholde lidt endnu, men stille og roligt så skal de kasseres en for en - og til sidst så er der ikke flere tilbage og det er slut med sut.

Og så er det naturligvis vigtigt at du ikke køber nye sutter! Og det er vigtigt at du, når han savner sin sut, er der for ham, trøster ham, holder om ham, beroliger ham, putter med ham eller hvad han nu har behov for.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.