Svar: Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn
19. marts 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - dejligt at høre at du nu selv har fået lyst til at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen længe :)
Det lyder som om at I skal væk fra den sut og at beslutningen skal tages. Det lyder som om at du har forsøgt mange gange, men det er rigtig svært og det er klart, fordi du jo fornemmer hvor meget den betyder for din dreng. Det er en kær ven for ham og naturligt ikke noget han vil gå af med frivilligt.
Samtidig er du også alene og overskuddet er der naturligt ikke altid, hvorfor det også er sværere at tage beslutningen - for han bliver jo nok lidt ked af det og det er vigtigt at du kan rumme dette. Det er vigtigt at du kan holde ud at han får den stærke følelser han får - især fordi det jo er dig, der har taget sutten fra ham og derfor kan du godt føle at det er din skyld - men det er dig, der i sidste ende ved bedst og nogle gange er vi nødt til at træffe nogle valg på vores børns vegne, også selvom de kan blive frustrerede og synes at vi er urimelige ...
Men når det er sagt, så tænker jeg at I måske ikke behøver gøre det til en kamp eller et specielt projekt. Min umiddelbare tanke er, at sutter jo bliver slidt, de bliver mørnede, klistrede, revner osv. og på den måde vil de naturligt have en vis levetid - og jeg synes faktisk du skal tage ham med i denne proces. Vise ham at sutterne er blevet for gamle og skal smides ud.
Nogle af dem skal kasseres og andre er gode nok, og dem kan I så beholde lidt endnu, men stille og roligt så skal de kasseres en for en - og til sidst så er der ikke flere tilbage og det er slut med sut.
Og så er det naturligvis vigtigt at du ikke køber nye sutter! Og det er vigtigt at du, når han savner sin sut, er der for ham, trøster ham, holder om ham, beroliger ham, putter med ham eller hvad han nu har behov for.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske