Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn

Kære Helen

Har fulgt din brevkasse fra sidelinien i lang tid og har haft enorm glæde af dine svar - har også givet dine råd videre. Efter lang tilløb har jeg dog så mange spørgsmål, at jeg har meldt mig ind.

Min dreng er nu 4 år og 4 mdr. og meget stor. Ble og lur er røget, og han vil også meget gerne sove uden ble om natten, men er dog ikke så driftsikker endnu, så natbleen beholder vi lidt endnu.

Det eneste der afholder ham fra at være en rigtig stor dreng er, at han er dybt og inderligt afhængig af sin sut. Før sidste sommer (2012) sagde han farvel til sin sut om dagen, og det var så meningen, at den efter et kort ophold skulle smides om natten også - men så blev han syg. Så smed han ble, smed støttehjul og vi havde lavet en plan om, at sutterne skulle til julemanden, men den plan røg også i vasken - julemanden sagde til min søn, at han var så lille, at han godt kunne beholde dem...

Der presses på for at sutterne skal væk - især fra børnehaven - og det giver mening, for sprog og tænder lider nok lidt under det.

Jeg har læst mange af dine svar om, hvordan ...

Annonce

... suttestop kan finde sted. Min søn har generelt ingen interesse i at sove med bamser eller lignende. Han har en blød dukke, han er glad for, men han vil ikke have den med i seng. Han har tidligere præsteret at falde i søvn uden sut, og sov også lur i børnehaven uden, men når han småvågner kan han ikke falde i søvn igen - bliver nogen gange så ulykkelig, at det er umuligt at nå ind til ham.

Da vi er alene (har været det lidt over et år), og jeg er presset på arbejdet, kan jeg ikke overskue at skulle sidde hele natten med et bundulykkeligt barn, så derfor tænker jeg, at rykket skal ske her i påsken, men da skal vi i sommerhus, så er det en god idé?

Jeg synes selv, at jeg har et meget selvstændigt og udadvendt barn, men når han skal sove eller slappe af, så er han meget tryghedssøgende. Så er det kun sutten og nærkontakt, der dur. Med nærkontakt mener jeg, at han som minimum skal holdes i hånden men allerhelst have en hånd ind på bryst eller mave af den person, der putter ham/holder ham.

Jeg håber, at du kan hjælpe, for vi kan næsten ikke holde til flere mislykkede forsøg.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor