Brev:
Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn
19. marts 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Meget forsinket suttestop for tryghedssøgende barn
Kære Helen
Har fulgt din brevkasse fra sidelinien i lang tid og har haft enorm glæde af dine svar - har også givet dine råd videre. Efter lang tilløb har jeg dog så mange spørgsmål, at jeg har meldt mig ind.
Min dreng er nu 4 år og 4 mdr. og meget stor. Ble og lur er røget, og han vil også meget gerne sove uden ble om natten, men er dog ikke så driftsikker endnu, så natbleen beholder vi lidt endnu.
Det eneste der afholder ham fra at være en rigtig stor dreng er, at han er dybt og inderligt afhængig af sin sut. Før sidste sommer (2012) sagde han farvel til sin sut om dagen, og det var så meningen, at den efter et kort ophold skulle smides om natten også - men så blev han syg. Så smed han ble, smed støttehjul og vi havde lavet en plan om, at sutterne skulle til julemanden, men den plan røg også i vasken - julemanden sagde til min søn, at han var så lille, at han godt kunne beholde dem...
Der presses på for at sutterne skal væk - især fra børnehaven - og det giver mening, for sprog og tænder lider nok lidt under det.
Jeg har læst mange af dine svar om, hvordan suttestop kan finde sted. Min søn har generelt ingen interesse i at sove med bamser eller lignende. Han har en blød dukke, han er glad for, men han vil ikke have den med i seng. Han har tidligere præsteret at falde i søvn uden sut, og sov også lur i børnehaven uden, men når han småvågner kan han ikke falde i søvn igen - bliver nogen gange så ulykkelig, at det er umuligt at nå ind til ham.
Da vi er alene (har været det lidt over et år), og jeg er presset på arbejdet, kan jeg ikke overskue at skulle sidde hele natten med et bundulykkeligt barn, så derfor tænker jeg, at rykket skal ske her i påsken, men da skal vi i sommerhus, så er det en god idé?
Jeg synes selv, at jeg har et meget selvstændigt og udadvendt barn, men når han skal sove eller slappe af, så er han meget tryghedssøgende. Så er det kun sutten og nærkontakt, der dur. Med nærkontakt mener jeg, at han som minimum skal holdes i hånden men allerhelst have en hånd ind på bryst eller mave af den person, der putter ham/holder ham.
Jeg håber, at du kan hjælpe, for vi kan næsten ikke holde til flere mislykkede forsøg.